Spørsmål:
hei synnøve jeg og min samboer har en sønn på snart 2 år han er nå 19 mnd vi er litt begymret for adferden hans nå i disse dager han er veldig sint og vil ikke "samarbeide" i vise tilfeller eksp!vis han har på seg klær så skal vi skifte på han så blir han veldig sint og vil ikke dette , dette gjør oss frustrete og vet ikke helt hva som vi gjør feil !! er det "trass" alder dette her eller er det noe annet??? , han går jo i barnehage og der går det greit sier dem der , han er en solstråle ellers !!! glad og smilende gutt , denne oppførselen har vært noen dager nå så vi er vel kanskje litt for bekymret mvh noen begymrende foreldre

Svar:
Hei dere!
2 års alderen er en spennende og sjarmerende alder hvor det skjer mye, men mange opplever også denne alderen som utfordrende. Før barnet er et år er det som regel føyelig og lett å ha med å gjøre. Nå vil det gjøre mange ting selv og utsagn som "kan selv" er typisk. Barnet vil også være med å bestemme hvordan ting skal være. Denne trangen til å gjøre ting selv og ville bestemme er viktig for selvstendigheten. Hvordan skal han ellers lære å håndtere verden? Samtidig er følelsesspekteret stort og skifte mellom følelsen av å være verdensmester og frustrasjonen over ikke å mestre oppgaven er tøff for den lille. Skifte av situasjon, eks ta ham ut av en lek for å skifte klær kan også gjøre ham frustrert og frustrasjon fører ofte til sinne.
Det som er fordelen med en gutt på 19 måneder er at han forstår mye. Dette kan dere utnytte med å forberede ham på hva som skal skje, forklare ham hvorfor ting må gjøres og la ham bestemme litt, eks valget mellom 2 bukser. Når dere har tid er det også viktig at han får øve seg på å kle av og på seg selv. Dette tar tid å lære og kan i seg selv gi frustrasjon og sinne. Trøst dere med at øvelse gjør mester og det blir en roligere tid når han er 3-4-5 år.
Hilsen Synnøve