Spørsmål:
Hei Jeg var inne å leste litt for å se om jeg kunne finne ut noe angående tenner og spedbarn. Da fant jeg dette og det stemmer helt overens med datteren våre, bare hun er fem uker... Kan man virkelig få tenner så tidlig? Kan hun få slikt et middel på gommene når hun er så liten? Hun er også meget sterk. Her om dagen snudde hun seg over på magen. Når skal de kunne gjøre dette? Hun reiser seg også ganske langt opp etter ryggen når hun ligger på magen min(mens jeg sitter oppe). Hodet har hun kunne løfte godt siden hun var ca. bare litt over en uke(løftet det noe helt fra fødsel av). Hun har lenge fulgt både mennesker og andre ting med blikket. Det er veldig gøy når hun er så våken. Er datteren vår tidlig ute med ting? Jeg synes det er litt skummelt. Må vi være forsiktig med å la henne bevege seg så mye, eller skal hun få lov, da hun er så sterk som hun er. Hun kom 11 dager på overtid via keisersnitt. Jeg håper virkelig du kan svare meg på disse spørsmålene. Tannfrembrud??? Håper på svar... Leila 16.03.2009 Spørsmål: Hei! Jeg har ei jente på 16 uker som er egentlig veldig blid og sunn.Men i det siste har hun blitt veldig irritabel.Hun har utviklet en annen type skriking-noen ganger tenker jeg at hun liker å høre stemmen sin for hun bruker det veldig ofte.Hun skriker nå oftere enn før-som når hun var noen uker gammelt.Det ser ikke ut som om hun har smerter-bare irritert.Men noen ganger skriker hun og ser blid ut-som for å påkalle oppmerksomhet. Dette er en veldig høy skrik.Hva kan det være, tror du?Kan det være at hun er blitt så irritabel på grunn av tannfrembrud?Hun sikler veldig mye og har ofte hendene sine i munnen.Ofte begge to på samme tid.Hun vil også ha meg mer rundt seg og avviser andre.Søvnmønster har også endret seg.Når jeg ammer henne om natten da blir hun veldig våken-dette var ikke før-selv om jeg gjør det samme som før-jeg skifter ikke bleia o.l. På forhånd takk Mvh.Leila Svar: Hei Leila Det kan se ut som du beskriver to ulike situasjoner. Skriking av vellyst og våken nysgjerrighet om natten og irritabilitet, sikling og ofte hendene i munnen. I 4 måneders alderen blir de fleste barn veldig nysgjerrig på omgivelsene og vil utforske alt mulig. De blir også mer bevisst på sin egen evne til å bruke stemmen. Det er spennende å høre sin egen stemme og se at folk reagerer. Denne type skriking kommer som regel ikke av smerte eller irritabilitet. Irritabilitet pga tannframbrudd er ofte rapportert, men noe årsaksforhold er ikke vitenskapelig bevist. Evt. behandling rettes mot den lokale vevsirritasjonen på frambruddstedet i form av bitering eller påsmøring av lokalbedøvelse som for eks. Dentinox. Noen ganger kan man se en blåaktig liten "boble" over tannen som snart bryter fram. Denne tilstanden går over av seg selv. Hilsen Synnøve

Svar:
Hei Renate
For å ta tannfrembruddet først. Noen får tenner veldig tidlig, noen blir faktisk født med tenner. Du kan prøve om de rådene jeg har gitt hjelper på din datter. Når det gjelder Dentinox tror jeg ikke det er noen nedre grense for bruk, men spør på apoteket. Du kan også prøve om det hjelper å massere gommene med rene fingre. Så vil bare tiden vise om din mistanke var riktig.
Når det gjelder bevegelsesutviklingen er jeg enig med deg at hun er tidlig ute. Kanskje dere er ekstra flinke til å legge forholdene til rette for at hun kan trene motorikken? Det at hun er født 11 dager over tiden kan også spille inn på utviklingen. Så lenge hun selv har regi på bevegelseutviklingen kan hun styre det. Noe annet er det hvis en prøver å forsere utviklingen for eks ved å sette henne i sittende stilling før hun er moden for det. Fortsett med å gi henne rom for videre utvikling ved å ligge på gulvet på magen eller ryggen og på magen på fanget deres eller brystet.
Hilsen Synnøve