Spørsmål:
Heia. Sønnen min er 17månder gammel. Tilvanlig er han alltid i super godt humør. Men i de siste 6ukene har humøret hans forandret seg voldsomt. Han er sutrete og sur stort sett hele tiden. Han sover dårligere på nettene, og virker rett og slett ikke fornøyd. Kan dette være trass alderen? Det har ikke skjedd endringer i miljøet rundt han i denne tiden, uten om at han har startet i barnehagen. Men jeg har fått intrykk av at han trives i barnehagen av de som jobber der. Men kan det være at det er det at yhan inerst inne ikke trives?

Svar:
Hei fortvilet mor
Du er ikke alene om å erfare dette hvis det kan være en trøst. Mange mødre kommer til meg på helsestasjonen med lignende problem.
Det å begynne i barnehagen er en stor omvelting for et lite barn. I tillegg er han for liten til å forstå hva som skjer.
Frustrasjoner som bygger seg opp i løpet av dagen får utløp i trygge omgivelser hjemme hos mamma og pappa.
Trøsten er at dette som regel går over etter hvert som han blir trygg på de voksne i barnehagen. Men det kan nok være lurt å ta det opp med førskolelæreren.
Hilsen Synnøve