Spørsmål:
Hei! Jeg har ei jente på 16 uker som er egentlig veldig blid og sunn.Men i det siste har hun blitt veldig irritabel.Hun har utviklet en annen type skriking-noen ganger tenker jeg at hun liker å høre stemmen sin for hun bruker det veldig ofte.Hun skriker nå oftere enn før-som når hun var noen uker gammelt.Det ser ikke ut som om hun har smerter-bare irritert.Men noen ganger skriker hun og ser blid ut-som for å påkalle oppmerksomhet. Dette er en veldig høy skrik.Hva kan det være, tror du?Kan det være at hun er blitt så irritabel på grunn av tannfrembrud?Hun sikler veldig mye og har ofte hendene sine i munnen.Ofte begge to på samme tid.Hun vil også ha meg mer rundt seg og avviser andre.Søvnmønster har også endret seg.Når jeg ammer henne om natten da blir hun veldig våken-dette var ikke før-selv om jeg gjør det samme som før-jeg skifter ikke bleia o.l. På forhånd takk Mvh.Leila

Svar:
Hei Leila
Det kan se ut som du beskriver to ulike situasjoner. Skriking av vellyst og våken nysgjerrighet om natten og irritabilitet, sikling og ofte hendene i munnen.
I 4 måneders alderen blir de fleste barn veldig nysgjerrig på omgivelsene og vil utforske alt mulig. De blir også mer bevisst på sin egen evne til å bruke stemmen.  Det er spennende å høre sin egen stemme og se at folk reagerer. Denne type skriking kommer som regel ikke av smerte eller irritabilitet.
Irritabilitet pga tannframbrudd er ofte rapportert, men noe årsaksforhold er ikke vitenskapelig bevist. Evt. behandling rettes mot den lokale vevsirritasjonen på frambruddstedet i form av bitering eller påsmøring av lokalbedøvelse som for eks. Dentinox.
Noen ganger kan man se en blåaktig liten "boble" over tannen som snart bryter fram. Denne tilstanden går over av seg selv.
Hilsen Synnøve