Spørsmål:
Hei! Da jeg skulle smør gommene til min 5 mnd gamle jente i kveld merket jeg at under tungen er det veldig kort til en stram streng fra tungespissen. Går ut ifra at dette er tungebåndet. Er det mulig at hun har stramt tungebånd? Hvordan merker jeg dette, og hva er konsekvensene av dette? mvh AnnK

Svar:
Hei Annk,
Er barnets tungebånd kort og stramt, vil tungen bli holdt nede i munnen, og det vil da være vanskelig for barnet å få godt tak rundt brystknoppen. Ofte kan du se det ved at tungespissen blir hjerteformet og tungen kommer ikke ut over gommen. Dette kan føre til store ammeproblemer. Heldigvis er det lett å behandle, et lite klipp av en erfaren lege kan gjøre underverker. Dersom du ikke har hatt noen problemer med amming trenger du heller ikke bekymre deg i forhold til tungebåndet. Dersom du derimot strever med amming bør du få det vurdert på helsestasjonen.
Hilsen Synnøve