Spørsmål:
Hei, vi har en gutt på 23 mnd. Han har ikke utviklet noe språk enno. Han har ikke sagt enkle ord ennå heller. Han forstår det meste av det vi sier og han gjør seg selv forstått med lyder og håndledelse. Folk rundt oss begynner å mase om han ikke har begynnt å snakke ennå og jeg blir stresset av det. Er det grunn for bekymring?

Svar:
Hei Hanne
Normalvariasjonen når det gjelder språkutvikling er stor. Du skriver at han forstår det meste av det dere sier og at han klarer å gjøre seg forstått. Dette er det viktigste. Språkforståelsen kommer først og at han klarer å formidle det han vil kan redusere faren for frustrasjon. Noen lagrer ord lenge og når ord først kommer kommer de på løpende bånd såkalt trappetrinnutvikling.
Samtidig er han forsinket i forhold til det vi forventer for alderen. Det er viktig å følge med utviklingen videre både i forhold til språk og sosialt/mentalt, grov og fin motorikk. En av helsestasjonens oppgave er å følge med utviklingen og henvise til spesialister ved behov. Alle helsestasjoner har tilbud om en 2 års kontroll. Ta kontakt med din helsesøster og be om time til vurdering. Noen helsestasjoner tar språkkartlegging av 2 åringer kalt "Sats".
Det som uansett er viktig er at dere "bader ham i ord". Snakk om det dere gjør, ser, hører, smaker, føler.
Barn lærer språket når vi snakker sammen.
Lykke til!
Hilsen Synnøve