Spørsmål:
Hei! Jeg har en 18 mnd gammel gutt som fremdeles ikke kan si noe særlig i form av ord. Han går ikke i barnehage, men vi er to her hjemme som snakker masse med ham hele dagen, leker mye og leser bøker samt alt mulig annet. Det eneste han sier foreløpig er "mamma", "hei" og "gakk-gakk". Han er svært ivrig til å "prate", men det kommer ingen ord. Han bruker stemmen hele dagen og vi hører at han har ulikt stemmeleie. I det siste merker jeg at han "aper" etter meg når jeg sier ord, da i form av at hans lyder etterligner mitt stemmeleie/min stemmebruk. Hørselen hans er helt normal og han har ingen andre sykdommer som skulle gjøre språkutviklingen vanskeligere. Kan legge til at jeg, som mamma´n hans, først snakket mye når jeg var 2.5-3 år. Da kom det lange, innviklede setninger med en gang. Er det det som skjer med min sønn også, tro? Må innrømme at jeg bekymrer meg litt selv om det forhåpentligvis er unødvendig. Skulle så gjerne fått noen ord fra ham. Maser ikke på ham med tanke på språk (håper jeg i hvert fall), men forsøker å oppmuntre ham til å snakke litt ved at vi beskriver ting som skjer rundt oss, beskriver ting, sier hva det heter og hva det er til. Han elsker å høre meg lese for ham, så det er tydelig at han er opptatt av det. Synger også mye, alle mulige forskjellige barnesanger. Det liker han godt! Han er en ordentlig god gutt som liker nærkontakt og koser mye med både mennesker rundt seg og alle kosedyr/bamser. Han er ellers en aktiv, liten kar som er høyt og lavt hele dagen. Skal begynne i bhg neste høst. Kan du skrive litt om dette? Er det normalt med så lite språk for en gutt på 18 mnd? I tillegg lurer jeg på dette med kontroller på helsestasjonen. Sist kontroll var når han var 15 mnd, og da var det MMR-vaksine samt samtale med helsesøster og div undersøkelser. Vi fikk da beskjed om at neste kontroll ikke er før han er 2.5 år! Stemmer virkelig dette? Opplever at "alle" de andre mammaene på mitt forum er på mange kontroller med sine barn i det tidsrommet vi er inne i (mellom 15 mnd og 2.5 år). Synes det hadde vært betryggende med en kontroll nå, spesielt med tanke på at jeg "bekymrer" meg litt med tanke på språkutviklingen hans. Vet jeg kan be om det, men det er lang ventetid her vi bor (bor i en storby). Finnes det en oversikt over kontrollfrekvensen på helsestasjonen for små barn? Håper du kan hjelpe meg. På forhånd tusen takk! Med vennlig hilsen undrende mamma

Svar:
Hei undrende mamma
Høres ut som dere koser dere alle tre!
Språkforståelsen kommer først og er det viktigste. Du skriver i et annet innlegg at han forstår alt. Barn er forskjellige, noen samler ord og har et stort passivt ordforråd og så kommer ordene på løpende bånd gjerne i setninger. Andre barn aper hele veien. Noen barn er tidlige andre senere i språkutvikling. Normalområdet er stort. Det at du også var litt sen kan tyde på en arvelig disposisjon. Dere gjør det rette i forhold til språkstimulering. Bader ham i ord, snakker om det dere gjør, ser, hører, opplever, kjenner, smaker. Pøv også å sette ord på tanker og følelser. Å synge sanger, regler og bli lest for er også bra språkstimulering.
De fleste helsestasjoner har kontroller ved 15 måneder,  2- 2 1/2, 4 og 5 år. Spør på din helsestasjon om å få en oversikt over alle rutinekontroller. Det som er vanlig er at en kan be om å få en ekstrakontroll dersom en har behov for det.
Lykke til i samspill med deres flotte sønn!
Hilsen Synnøve