Spørsmål:
Hei, hei:) Kjempeglad for denne siden hvor men kan finne svar og spørre om det meste i tide og utide, helg og ørk:) Jenta mi er nå 3mnd gammel og en fornøyd og glad baby. Men hun er livredd menn med mørk stemme! Hyler og strigråter når hun hører stemmen til bl.a. bestefar og onkel. Er dette noe som vil "gå over" snart eller må hun "vennes med" mørke menn? Tenker med gru på dåpen hvis hun skal være livredd presten:S Han blir det vanskelig å "venne på"! Hun er ikke redd pappa'n sin...(ikke såå mørk i stemmen han da...) Hilsen Ragnhild

Svar:
Hei Ragnhild
Det er ikke uvanlig at spebarn så unge som 3 måneder viser redsel overfor personer som er svært annerledes enn mamma og pappa. Det positive er jo at dere nå vet at hun har knyttet seg til dere og føler seg trygge med dere og personer som ligner dere.
Denne første fremmedangsten vil nok gå over med økende erfaring på at de annerledes stemmene og ansiktene ikke er så farlige. Dere gjør lurt i å gå forsiktig frem når bestefar, onkel og andre som er veldig forskjellig fra dere er på besøk. La henne sitte trygt på deres fang og gi henne tid til å utforske og erfare at disse mørke stemmene ikke er farlige. Respekter grensene hennes. Bestefar og onkel må kanskje vente litt med å holde henne, men dersom dere gir henne tid vil hun nok nærme seg dem etterhvert. Når hun så erfarer at mørke stemmer ikke er så farlig likevel kan hun overføre dette til andre personer med mørke stemmer. Kanskje ikke tidsnok til dåpen, men en kan jo håpe?
Hilsen Synnøve