Spørsmål:
Hei! Mitt navn er Nina og jeg har en sønn som er 11uker gammel. Da jeg var på 6 ukers kontroll hos legen fikk jeg beskjed om at han hadde lyskebrokk. Han hadde en litt stor navle også, men legen sa at det bare var antydning til brokk og at det ville gå tilbake av seg selv, det jeg måtte passe på var om navlen ble rød og om han skrek mye pga det. Den har ikke blitt rød, men den er så stor når han trykker. da stikker den rett ut og ser veldig svær ut. Lyskebrokken skulle behandles på sykehuset, men fra dem har jeg ikke fått noe brev enda. synes det er litt dårlig oppfølging av lege og sykehus. det er mitt første barn, og jeg prøver å stole på det legen sier, men det er ikke lett å ikke bli begymret. så lenge gutten ikke har vondt, kan dette da være farlig? skal på ny kontroll på helsestasjonen om noen dager, men bør jeg kontakte legen før dette? det virker ikke som om gutten har det vondt, verken pga navlen eller lyskebrokken. hilsen nina

Svar:
Hei Nina!
For å ta navlebrokken først. Navlebrokk er en relativt vanlig og ganske uskyldig tilstand. Bortsett fra utbulingen gir det ingen symptomer, og det er ingen risiko for at tarminnholdet kommer i beknip. De aller fleste går tilbake i løpet av det første leveår, noen først opp mot 2 års alder. En sjelden gang ses store brokk som ikke er gått tilbake ved 3-4 års alder, da kan man evt henvise til kirurg for vurdering av operasjon.
Når det gjelder lyskebrokk derimot er det en viss fare for inneklemning og denne bør derfor vurderes av en kirurg. Så lenge gutten ikke har vondt er det ingen fare. Dersom han skriker bør en tenke på om det kan være inneklemning av lyskebrokken, i tilfelle bør en lege se på det. Hvis det har gått lang tid siden han ble henvist bør du kanskje ringe sykehuset eller helsestasjonen.
Lykke til!
Hilsen Synnøve