Spørsmål:
Hei. Har ei nydelig jente på 10 uker. Hun har siden hun var 1 uke gulpet mye. Minst en gang per dag kommer det voldsomt mye opp igjen. Alt blir vått. Hun legger på seg lite hver uke. Ligger på rundt 100 g i uka. Gir henne nå ett til to mme måltider daglig ved siden av mm. Hun ammes ikke på natt da hun sover gjennom hele natta. Det stresser meg at vektøkningen hennes er så liten. Hva kan jeg gjøre? Takk for svar.

Svar:
Hei Annette
100 gram i uken er nok i minste laget. Jeg tror det kan være lurt å prøve å øke melkeproduksjonen. Legg alt til side og innstill deg på å amme ofte et par døgn.
Jeg vil anbefale hver annen til tredje time om dagen og prøve å vekke henne for amming om natten. Nattamming øker melkehormonet som fører til økt produksjon.
Du kan også legge deg med henne både dag og natt hvis du synes det er koselig. Naken hud mot hud stimulerer henne til å søke brystet ditt.
Dersom du må vekke henne er det lettest i den lette søvnfasen, se etter øyebevegelser evt lyder og bevegelse av armer og bein.
Angående gulping er det vanligvis normalt dersom vekten er tilfredstillende. Lukkemuskelen til magesekken er umoden og melken kommer lett opp igjen. Du kan prøve å se om det hjelper å la henne ligge litt hevet med overkroppen ca 1/2 time etter måltid. I sjeldne tilfeller er årsaken til store sprutbrekninger en forsnevring av tynntarmen som da må opereres.
Be om ekstrakontroll på helsestasjonen til vekt og samtale med helsesøster.
Hilsen Synnøve