Spørsmål:
Hei, vi har en datter på 5.måneder. Jeg snakker norsk og pappaen snakker et annet språk. Vi snakker norsk sammen. Problemet er at vi ønsker at datteren vår også skal snakke farens språk, i det minste forstå det. Hvordan bør vi gå fram for å få dette til? Akkurat nå prater han til henne på sitt språk.

Svar:
Hei Aina
Fortsett med å gjøre som dere gjør. Alle barn kan bli tospråklige. Det beste er at mor og far snakker morsmålet altså hjertespråket til barnet sitt. Selv om mor og/eller far kan begge språk er det lettest for barnet å skille språkene fra hverandre dersom mor og far snakker konsekvent sitt morsmål til barnet. Barnet knytter språket sammen med personen de første årene. Eks snakker norsk henvendt til mor og spansk henvendt til far. Tospråklige barn har også lettere for å lære flere språk. Dette vil være en ressurs når hun begynner på skolen.
Heldig er hun som får to språk "gratis".
Hilsen Synnøve