Spørsmål:
Jeg har en datter på 10,5 måneder. Hun kryper ikke og setter seg heller ikke opp selv. Hun blir illsint av og ligge på magen eller rygg så det blir til at jeg setter henne opp. Hun beveger seg litt rundt om, men tror ikke det er bevist. Hun står også ofte på alle fire og gjynger, men setter seg ned igjen. Sånn har hun hlodt på siden hun var 7 måneder. Er det noe galt? Er det noe jeg kan gjøre for og hjelpe henne? På forhånd takk! Mvh Bekymret mor

Svar:
Kjære bekymret mor
Perioden fra 5 -7 måneder hvor barnet vil mye, men enda ikke klarer å bevege seg så mye på gulvet kan være en frustrerende tid. Det er fristende å gi etter og sette barnet opp da ryggen også begynner å bli sterk nok til å tåle en sitteposisjon. Det som ofte skjer et at barnet er så tilfreds i sittende stilling at det ikke vil ned på gulvet igjen. Mange begynner å ake seg frem på stumpen for så å reise seg og ta sine første skritt.
De fleste barn utvikler seg fint selv om de ikke har vært gjennom krabbestadiet. På den andre siden tror vi det er bra for motorikken at barnet gjennomgår krype/krabbe stadiet.
Du kan enda prøve å motivere henne for å bevege seg på gulvet. Prøv å ligg på gulvet sammen med henne og gi en støttende hånd når hun strever for å rulle rundt eller bevege seg i sirkel. Vær raus med ros når hun tappert prøver å bevege seg rundt.
Fysioterapeut er knyttet til alle helsestasjoner, hun/han kan også gi mange gode tips til hvordan hun kan motiveres best mulig.
Når barnet endelig klarer å bevege seg rundt er de ofte svært tilfredse med å krype/krabbe på gulvet.
Lykke til!
Hilsen Synnøve