Spørsmål:
Hei. Vi har en sønn på 6 mnd som er født 1 mnd for tidlig. Han var i tillegg dysmatur, med 25% vekst avvik ved fødsel. Han har tatt igjen mesteparten når det gjelder vekt og høyde, (er nå 7,2kg og 66cm lang)men henger litt etter når det gjelder den motoriske biten... Det er vel som forventet, så akkurat det bekymrer meg lite... Men det jeg er litt bekymret over er at han tydelig har en favoritt side når det gjelder bevegelse... Vil bare rulle til en side fra mage til rygg(til venstre), og når han leker med tærne sine klarer han kun å ta tak i venstre foten sin. Høyre blir liksom ikke løftet like langt opp som venstre... Han har i tillegg litt usymmetriske valker på innsiden av lårene... (den ene er litt mindre og høyere opp enn på andre låret) På 4 mnd kontrollen sjekket fysioterapeut han rutine messig, men siden jeg ikke hadde oppdaget dette på det tidspunktet ba jeg ikke om nøyere undersøkelse for hoftefeil... Men det hadde hun kansje sett dersom dette var tilfelle?? Synes du dette høres ut som noe jeg burde bekymre meg over?? Eller er dette ting som går seg til?? Har ikke det beste forholdet til min helsesøster, så terskelen er høy for å be henne om hjelp.... Mvh Aline

Svar:
Hei Aline
Barn som er født for tidlig pleier vi å justere i forhold til termin når det gjelder motorisk utvikling. Din sønn som er 6 måneder forventer vi ca samme utvikling som en gutt på 5 måneder. Uansett alder ser vi etter om begge sidene brukes like mye og er like sterke.
Ofte ser vi at barna har en favorittside. Dette retter seg fort når foreldrene er bevisst på dette og stimulerer ekstra på den siden som brukes minst. For å finne ut om dette er normalt eller noe som trenger å følges opp bør barnet sjekkes en gang til, helst av fysioterapeut. Dersom dere enda ikke har vært til 6 måneders kontroll hos lege kan dere ta dette opp med helsestasjonslegen. Ellers kan dere be om å få en ny vurdering av fysioterapeut. Det er nok med en bekymring fra deres side.
Lykke til !
Hilsen Synnøve