Spørsmål:
Hei. Jeg har en jente på ikke mer enn 5 dager. Hun er frisk å fornøyd, men i går begynnte hun å blø litt fra navlestumpen. Kommer litt av og til.. Er det farlig eller helt normalt? Den ser ikke betent ut eller noe:)

Svar:
Hei Benedikte
Etter at navlestumpen har falt av er det et sår som skal gro. Dersom såret ser fint og tørt ut trenger du ikke rense det, men la det få gro i fred. Dersom en er for ivrig med å rense kan en rippe opp såret så det begynner å blø.
Noen ganger oppstår et navlegranulom eller "viltkjøtt". Denne kan bli betent og begynne å sive eller blø. Etter et par behandlinger med Lapis stift skrumper den inn og forsvinner.
Det beste råd er å behandle tørr navle tørr og fuktig navle med klorhexidin eller saltvann eller evt Lapis.
Betent navle - rød, hoven, øm evt sekret må alltid tilses av lege!
La helsesøsteren din se på navlen dersom du er usikker.
Hilsen Synnøve