Spørsmål:
Hei, Vi har en datter på 27 mnd som nå viser klar interesse for å bli kvitt bleiene. Hun tar dem ofte av seg om natten (tisser i sengen, våkner og gråter, osv), vil ta dem av og på selv, vil ikke ha på bleie, etc. Samtidig vil hun ikke gjøre noe på potte eller do, selv om hun får lov å prøve når hun vil og hvordan hun vil - ingenting kommer. Hun er veldig interessert i å "se på bleia" når vi skifter bleie, og det får hun lov til, for å få et naturlig forhold til det som skal ut - for å si det sånn. Men, nå er det slik at vi venter nr to om under en måned, og vi er veldig skeptiske til å starte bleieavvenning for fullt på henne før nr to er på plass i familien og hun har vendt seg litt til det. Både fordi vi har lest flere steder at man ikke bør gjøre dette innenfor et par mnd før ankomst av en ny baby, og fordi vi har hørt at mange opplever at nylig avvendte barn kan gå tilbake til bleiebruk når nr to kommer, og for en periode blir mer "baby" i sin oppførsel. Hvordan håndterer vi dette best mulig? Dette har pågått i litt under en måned nå.

Svar:
Hei!
Jeg synes dere gjør det eneste riktige. Dere følger hennes initiativ og interesse for å sitte på do/potte, være aktivt med på bleieskift, gå uten bleie i perioder. Det gjør ingenting om det ikke blir noe resultat av å sitte på do/potte eller om det skjer uhell, dette er helt normalt. Samtidig er det riktig som du sier at det er vanlig at småbarn går tilbake i utvikling når de får yngre søsken. Det er heller ikke lurt å begynne med nye rutiner kort tid før eller etter en fødsel.
Forskjellen her er at det er datteren deres som tar initiativet, det er ikke dere som pådytter henne nye ting. Jeg tror at datteren deres vil vise vei. Hun vil føle seg sett og hørt og respektert når dere lytter til henne og følger henne. Prøv å forbered henne på det som skal skje og ta det som kommer. Kanskje vil hun glemme bleieavvenningen for en stund når babyen kommer, kanskje ikke. Hun vil nok vise dere sine ønsker og behov når den tid kommer.
Lykke til!
Hilsen Synnøve