Spørsmål:
Hei, og takk for en fantastisk side. håper på svar da jeg er veldig forvirret. Det har seg nemlig slik at jeg er gravid i syvende måned, og har allerede begynt å tenke på hvordan jeg skal lære barnet mitt 3 språk. jeg er fra libanon, mens mannen min er fra irak. vi snakker jo arabisk begge to, men forskjellen kan sammenlignes med norsk-svensk. (man forstår hverandre, men det er samtidig en forskjell der) jeg vil at barnet mitt skal kunne begge, både libanesisk og irakisk, samtidig må barnet kunne flytende norsk også. hvordan skal vi gjøre det? blir ikke barnet forvirret når det er så mange språk å forholde seg til? er det kanskje en idé at jeg snakker libanesisk hjemme, mens faren snakker irakisk, også snakker vi begge norsk med barnet når vi er ute?

Svar:
Hei Laila!
Vanligvis har barnet ingen problemer med å lære 3 språk. Faktisk viser forskning at  flerspråklige barn har lettere for å lære enda flere språk og gjør det ofte oogså bedre faglig på skolen. I tillegg er det en kjemperessurs å kunne 3 språk flytende. Det gir mange muligheter senere i livet.
Det som anbefales er at dere snakker morsmålet, vi kan også kalle det hjertespråket med barnet deres fra det er nyfødt. Da vil det lære dybden i språket og det blir lettere å lære norsk etterhvert. Er dere noenlunde konsekvente begge to, vil barnet forbinde språket med mamma og pappa og det vil lettere kunne skille nyansene i språkene deres fra hverandre. Siden dere bor i Norge vil det møte det norske språket i omgivelsene,og her kan dere fungere som brobyggere mellom språkene. Det er ikke så vanskelig å lære at det heter eventyr på norsk når barnet vet hva eventyr er. Barnehagen er en fin arena for å lære norsk. De fleste barnehager har også morsmålsassistent som også kan bidra med brobygging mellom språkene, i tillegg til å videreutvikle arabisk. Ideelt sett skal læringen av alle språk foregå parallelt også i skolen.
Hilsen Synnøve