Spørsmål:
jeg har en jente på 18 mnd ho begynte tidlig med alt.det jeg ikke henger helt med på er egentlig hvor langt framme ho er, hva jeg bør gjøre for å gi henne nok utfordninger, ho gjør alt broren på 3 år gjør pluss litt til.ho reiste seg 6 ,5 mnd begynte å gå rundt bordet når ho var 7 så har det gått slag i slag.ho gikk når ho var 10.5 mnd.føler ho er på samme nivå som broren, er det noe e bår holde igjen på når det gjelder ting eller skal e la ho utvikle seg i et forykene tempo. hilsen anette

Svar:
Hei Anette
Skal si hun er tidlig ute motorisk. Normalspennet er vidt og barn utvikler seg i forskjellig tempo. Det har kanskje noe med gemytt å gjøre også. Storebror og hans aktivitet virker nok også stimulerende. Du trenger ikke å holde igjen, men heller legge forholdene til rette så hun ikke skader seg.  Det kan også være lurt å gi storebror litt av æren for at lillesøster er kommet så langt. Prøv å finn på eller følg storebrors initiativ på morsomme motoriske leker som gjemmeleken, tikken, kaste ball mm. Dette vil fremme et godt søskenforhold.
Hilsen Synnøve