Spørsmål:
Hei. Jeg har en datter på 6 uker som har en tendens til å være våken 3 timer eller mer natterstid. Hun sover veldig godt på dagtid, gjerne 4 timer sammenhengende. Fra kl 19 pleier hun å være våken frem til vi legger oss ved 23 tiden. Da sover hun 3 timer før hun igjen våkner og skal ha mat. Etter dette er hun lys våken og vil ikke sove igjen. Vi har minimalt med lys på soverommet for at hun skal skjønne at nå er det natt. Jeg føler at jeg har prøvd alt og ingenting nytter. Har du noen gode råd til hvordan jeg skal få henne til sovne fortere?

Svar:
Hei Jannicke!
Jeg lurer på om datteren deres har hatt denne søvnrytmen siden fødselen. I tilfelle kan det være at hun har "snudd døgnet på hodet" fra den tiden hun lå i magen. Det at hun sover så lenge sammenhengende om dagen får meg til å tenke på at kanskje den dype nattesøvnen er da. Dere gjør lurt i å ha det så mørkt som mulig om natten. Det er viktig å markere at det er natt. Selv om hun ligger våken bør dere ikke snakke til henne eller på annen måte underholde henne. Heller nynne eller synge voggesang eller hysje. Bytting av bleie bør unngås, kun hvis det er avføring og da helst i dempet belysning. Om dagen er det viktig å markere at det er dag. La henne sove i stuen med masse lyd og lys. Gå lange turer om dagen, dagslyset virker inn på søvnsenteret og gir bedre søvn påfølgende natt. De fleste vil etter en stund få en normal søvnrytme, men morsmelk trenger nok den lille både dag og natt.
Lykke til!
Hilsen Synnøve