Spørsmål:
Hei! Vi skal lære vår sønn å sovne av seg selv (og også kutte ut alle nattmåltidene - han er nå 6 mnd og spiser grøt i tillegg til pupp). Et av rådene er at babyen ikke må bli overtrøtt. De første kveldene vil vel imidlertid ikke babyen roe seg med en gang og tiden han bruker på dette vil jo etterhvert kunne gjøre han overtrett??? Men han skal altså bare bli liggende i sengen og vi skal trøste han mens han ligger der selv om det begynner å bli sent og han vanligvis skulle ha sovet for noen timer siden?? Takk for svar!!

Svar:
Hei Eva
Det er lurt å lære sønnen din gode søvnvaner. Når han er 6 måneder er han moden nok til å klare seg en hel natt uten mat. Dette avhenger av at han har spist seg god og mett i løpet av dagen, 2-3 faste måltider i tillegg til morsmelk.
Dere kjenner nok gutten deres godt nå og ser når han viser tegn på trøtthet (ofte ved å gni seg i øynene, gjespe, bli sutrete mm). For at han ikke skal bli overtrøtt er det viktig at han legges litt kjapt ellers går "sovetoget" og det kan gå opptil to timer til neste gang han viser tegn på trøtthet. Kroppen har en biologisk klokke så ofte vil barnet vise tegn på trøtthet på omtrent samme tidspunkt hver dag. Dere kan hjelpe ham til å kjenne trøttheten og unngå overtrøtthet ved å trappe ned aktivitetsnivået om kvelden ( kosestund, evt bad). Etter at han er lagt for natten er det viktig at han er i sengen/soverommet evt med en av dere ved siden av til han sovner. Selv om det går en stund før han sovner de første kveldene vil han snart bli vant med de nye rutinene.
Se også det jeg har skrevet før under Søvn.
Lykke til!
Hilsen Synnøve