Spørsmål:
Hei,jeg har en sønn på snart 10,5mnd.på natta våkner han minst 4 ganger og griner til han får pupp i munnen.Jeg blir ganske utslitt av dette.Han pleier å sove noen timer på formiddagen og ettermiddagen ,og da må jeg amme han.Jeg lurer på om det blir for mye amming...I tillegg så spiser han ganske lite dvs 4små spiseskjeer grøt på morgen og kanskje 1/4 av middagsmaten og like mye grøt om kvelden.Men han drikker godt. Jeg lurer på om dårlig søvn og mat inntaket har en sammenheng?Er ganske redd for at får for lite næring.

Svar:
Hei Sopna
Jeg forstår godt at du er sliten, det høres ut som han bruker deg som smokk. Jeg er enig med deg at han ammes mer enn han har behov for, spesielt om natten.
Morsmelk inneholder mye næring og fett og det er da ikke rart at han ikke vil ha noe særlig fast føde om dagen. Han spiser seg jo mett om natten og opparbeider ikke nok sult. En 10 måneder gammel baby trenger ikke mat om natten og det forventes at han skal kunne sove rundt. Han trenger nok hjelp til å få dette til og det skjer nok ikke uten protester. Ofte er det enklest hvis far tar ansvaret om natten, i hvert fall de første 2-3 nettene. Han lukter ikke melk og har heller ingenting å tilby. Dersom han skriker mye og blir tørst kan han få vann i kopp, men ellers ingenting som kan oppfattes som kos eller belønning for å våkne. Jeg har skrevet detaljert hvordan du kan gå frem ved søvnproblemer tidligere. Det kan kanskje være nyttig for dere å prøve ut.
Lykke til!
Hilsen Synnøve