Spørsmål:
Hei Synnøve. Har en datter på 4.5 måned som vi nå i en uke har avent puppen for å sovne når det er leggetid. Vi har prøvd å holde oss til dette; først pupp,så stell,så legge ned i vuggen våken,synge nattasangen,så si god natt og ut. Stort sett er gråtingen igang med en gang hun blir lagt ned. Så inn etter 3min,5min,7og9 min. Innimellom har hun fått vann på flaske og da roer hun seg litt,så smokk. Idag funket ikke vann heller, og hun gråter hjerteskjærende og hyler lenge! første kvelden 1t og 20min,så 40min,så 30min, 15min. Dette var pappas leggedager. Så var det min tur. Det ble mye hyling,men igår klarte jeg det på 5min, men idag igjen var det 1t og 10min med skikkelig vræling og hun ville ikke ha vann eller smokk. Dette gjør så utrolig vondt langt inn i hjertet mitt. Hva gjør vi, og gjør vi noe galt nå med å være så disiplinerte? Mannen min mener vi gjør vondt verre ved å stoppe nå, jeg vet ikke om jeg klarer denne metoden mer. Han mener og hun bør begynne med litt grøt på kvelden, at det vil hjelpe.Jeg vil gjerne vente. Hun spiser godt,og sover maks 4t sammenhengende på natten før hun vil ha pupp igjen. Veide 3880 ved fødsel,51 lang. Nå 7545,65.5lang. Jeg trenger sårt noen råd! på forhånd takk for svar.

Svar:
Kjære deg!
Enhver mamma får vondt langt inn i hjertet når barnet sitt skriker. Spebarnets gråt er barnets språk.
Dere har fått til et fint leggerituale som gjør at datteren deres etterhvert forstår at nå er det leggetid.
Når det gjelder Ferbers søvnmetode - også kalt "skrikemetoden" er det ikke anbefalt å prøve den før barnet er minst 6 måneder, får 2-3 faste måltider i tillegg til morsmelk om dagen så en er sikker på at hun er god og mett før leggetid.
Ikke alle foreldre er fortrolige med Ferbers metoden og det er viktig å følge magefølelsen. Dere eier problemet og må finne den praksisen eller metoden som passer dere best.
I Oslo finnes et forebyggende senter for småbarnsfamilier som heter "Midtimellom". De tar blant annet imot familier som strever med søvnvansker hos barnet sitt. Du kan også finne informasjon på nettsiden www.Midtimellom.no Her har jeg funnet flotte råd i forhold til vansker i leggesituasjonen. Jeg siterer Caroline Teigen sine forslag i sin helhet.
"DAGENS HØYDEPUNKT"
Om å legge et barn
Alle familier er forskjellige, og det å legge et barn skal føles godt. Følg magefølelsen! Husk det er mange veier til Rom......
I min praksis møter jeg mange foreldre som er usikre på hvordan de skal legge barnet om kvelden, men de er sikre på at de ikke vil bruke "Ferber metoden" (skrike metoden) eller varianter av den.
Jeg ønsker å komme med noen forslag.
Foreldrene må bestemme seg for om barnet skal sove i samme seng som dem, i egen seng eller på eget rom.
Noen spebarn roer seg best i foreldrenes seng. Spebarn bør ikke legges på eget rom.
Hold fast ved det dere har bestemt, og ikke stadig prøv på noe nytt. Det er viktig å dele på ansvaret og bestemme hvem som skal gjøre hva og når. Den som skal legge barnet om kvelden og evt være sammen med det om natten, bør vite dette om morgenen slik at han/hun kan forberede seg både mentalt og kroppslig.
Noen barn synes det er nok å bli kost med, sagt "god natt" til og er fornøyde når foreldrene går ut av rommet, selv om de er våkne. Andre barn begynner å gråte når foreldrene går ut. Mitt forslag er da at dere sitter inne hos barnet til det sovner.
Ha faste kveldsrutiner, og gå rett inn på soverommet. Når dere er inne på soverommet kos, syng og klapp så lenge dere føler for det. Legg så barnet ned i våken tilstand, og si at "nå skal du sove og jeg skal være her og passe på deg helt til du sovner trygt og godt."
Fortell barnet, selv om det er en liten baby, om at i kveld skal dere gjøre det på denne måten. Når dere gjentar det samme om kvelden, vil barnet oppfatte at det har hørt det før og at det er viktig. Å si det høyt til barnet hjelper også foreldrene til å holde fast ved det de har bestemt seg for.
Sitt selv i en GOD stol med nok lys på slik at barnet kan se deg. Det er viktig å lage en trygg atmosfære slik at både du og barnet trives.
Hvis du ønsker å lese eller lignende, ha et lite lys som ikke lyser opp i selve rommet (eks hodelykt rundt halsen).
Dette er en overgang for barnet, og det vil sannsynligvis protestere. Ro da barnet ned med å gjenta at du skal passe på og at du skjønner at det blir sint, men at det er slik du har bestemt at det skal være.
Hvis barnet går fra å være sint og lei seg til fortvilet, ta barnet opp og hold det rolig inntil deg. Gjenta at du forstår at barnet blir sint og at dette skal nok gå bra.
Ikke avled barnet, bare vær rolig, trøst og hold ved det du har bestemt. Legg så barnet ned igjen når det har roet seg. Det er mulig at dette må gjentas mange, mange ganger i begynnelsen.
Når barnet forstår og aksepterer at du sitter i stolen og at du ikke skal leke med det, vil barnet etterhvert legge seg ned for å sove. Barnet vil så sovne trygt og godt mens du gjør dine rolige sysler. Man kan lese, brette tøy, betale regninger, drikke en kopp te, slappe av litt eller noe annet du måtte ønske.
Ikke gå ut av rommet før barnet sover tungt.
Det å sitte i stillhet sammen er utrolig godt - og det kan bli dagens høydepunkt for dere begge.
Lykke til!" Sitat slutt.
Håper dette svaret hjelper dere. Angående vekt/lengde ligger hun fint på percentilskjemaet. Dere trenger ikke begynne med fast føde enda.
Hilsen Synnøve