Spørsmål:
Hei. Nå er jeg virkelig fortilet... Jeg har en datter på snart ti mnd. som det er vanskelig å legge. Hun legger seg til samme tid hver kveld. På natten sover hun så lett og våkner av den minste lyd, enda vi helt fra starten av har prøvd å venne henne til litt lyd. Hun MÅ ha flaske før hun sovner. og un våkner minst en gang om natta for å få flaske. På dagtid har hun nå slått seg helt vrang, selv om jeg har jobbet hardt med rutiner helt fra hun var bitteliten. Og på Dagen MÅ hun også ha flaske... men selv ikke det hjelper nå. hun reiser seg bare opp og står i senga. (bruker smokk) Har du noen tips til ha jeg kan gjøre? På forhånd takk for svar

Svar:
Hei Linda Carine
Flott at du har jobbet for å få til gode rutiner. Det gir trygghet for henne og gjør det lettere for dere. Likevel har hun fått problemer med soverutinen. Ut fra det du beskriver ser det ut som hun har gjort seg avhengig av flasken for å sovne. Det er normalt å våkne noen ganger hver natt. Hver gang hun våkner vekker hun dere for å få hjelp til å sovne igjen. Målet må være å lære henne å finne søvnen uten hjelpemiddel. Det å få flaske er også en form for belønning som kan gjøre at hun våkner i den lette søvnfasen. Så hva gjør vi da?
Her er det to ting som er viktige. Lære henne å finne søvnen på egen hånd og ikke gi henne noen form for belønning når hun våkner. Samtidig er det viktig at hun føler seg trygg. Fortsett med å legge henne til vanlig tid, gjør de samme ritualene som dere pleier. Gi henne smokken, men la henne gjøre seg ferdig med flasken før leggeritualet begynner. Når hun våkner om natten gir dere henne smokken og evt vann fra kopp dersom hun virker tørst. La det være mørkt og stille og legg henne rolig ned. Hun vil nok protestere, men de fleste lærer nye rutiner i løpet av 3-4 netter.
Ellers er det lurt å se etter tegn til trøtthet som gjesp og gniing i øynene og ikke vente for lenge med å legge henne, da kan "sovetoget" ha gått og du må vente lenge til neste "tog".
Lykke til!
Hilsen Synnøve