Spørsmål:
hei. jeg har et spørsmål ang søvn og legging for natt... min nesten 4 mnd gamle sønn har til for en stund siden vært ganske grei å legge om kvelden. vi har lest i bok, tatt på pysj, kveldspupp og så har jeg lagt han i senga, gitt han smokk og koseklut og sagt godnatt. han har som oftest sovnet av seg selv etter kort tid. (noen ganger har jeg måttet gi han smokken igjen.. ) vi har siden han var 2 og en halv mnd lagt han klokka 20. og han har da sovet til ca 24, deretter våknet en gang til før han tar morgenen klokka 6,7. nå har dette endret seg. de siste ukene har han surret mye ved kveldsmåltidet. vært veldig sulten. ikke fornøyd etter to bryst en gang. ( jeg har hele tiden hatt overflod av melk, og han har vært god og mett. lagt på seg 350 gr i uka over lengre tid...) han bruker så lang tid på å bli mett at han blir overtrøtt før han er ferdig, og finner dermed ikke roen slik at han får sove. i tillegg klarer han ikke spise effektivt når han er overtrøtt.. det blir en ond sirkel, rett og slett. om natta våkner han som oftest to ganger. en mellom halv 12 og halv 2, og en mellom 3 og 4. han spiser effektivt og godt når han våkner, og sovner igjen straks. men legginga er problemet.vi lurer litt på om det å gi han litt grøt ville gjøre han mett slik at han fikk sove før han ble overtrøtt... har forsøkt å legge han tidligere, men med samme resultat... i kveld fikk han kun ett bryst før han begynte å tulle. så bysset jeg han litt, og la han i senga. han sovnet av seg selv. men våknet en time etter for mer mat. + timen etter det igjen... han er en veldig grei gutt å ha med å gjøre ellers, så at han våkner om natta er ikke noe problem. men kveldene blir veldig slitsomme når han aldri sovner.. dette ble langt.. men det jeg lurer på er om jeg burde prøve med litt grøt, eller om du har et annet tips vi kan prøve. jeg vil aller helst unngå "gråtekurer". han veier nå 7,75kg.

Svar:
Hei Ingvild
Anbefalingen fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet er at du kan begynne med fast føde fra 4 måneder dersom han ikke er fornøyd med kun morsmelk. Derfor kan du trygt begynne med grøt eller mosete grønnsaker. Husk å gi små mengder fast føde under en "morsmelkparaply" midt på dagen de første dagene for å se at han tåler det. Så kan du evt gi det på kvelden. Fast føde er mer energitett og han trenger dermed ikke så store mengder for å bli mett.
Lykke til!
Hilsen Synnøve