Spørsmål:
Hei! jeg har en gutt på 3 mnd som frem til nå bare vil sovne når han får pupp, dersom jeg legger han i sengen begynner han å skrike med en gang. Jeg vil nå at han skal lære å sovne av seg selv i sin egen seng. De siste kveldene har jeg lagt han i sengen sin etter vi har kost oss på badet og fått en god rap. Han begynner da å gråte etter 5 min og jeg går inn og sier at nå er det natt og at han må sove. Slik holder han på i ca 30 min før han sovner. Jeg går inn hvert 5 min og sier det samme hver gang. Synes du at det er uforsvarlig av meg å legge ham slik? Det stikker langt inn i hjertet mitt hver gang jeg gjør dette, men ser bare ingen annen måte på å få han til å sovne av seg selv. Trenger virkelig råd og tips, føler meg som en dårlig mor når han må ligge å skrike så mye før han sovner.

Svar:
Hei Linn!
Dette er et problem som mange kjenner seg igjen i. Hvordan kan vi lære barnet vårt å finne søvnen selv for å unngå søvnproblemer senere?
Jeg har tidligere svart på liknende spørsmål. Se under kategori Søvn, spesielt "søvn og ferbers metode" . Der vil du finne mange gode tips, så gjelder det prøve ut det som dere føler dere fortrolig med.
Siden han er vant med å sovne til brystet kan kanskje smokk være en god erstatning. Et annet tips dere kan prøve ut er å lage et koselig lunt "rede", ha gjerne en varmeflaske i sengen før leggetid så sengen er god og varm når han skal legge seg (men husk å ta vekk varmeflasken). En koseklut eller et klesplagg som lukter mamma virker også beroligende på mange.
Lykke til!
Hilsen Synnøve