Spørsmål:
Hei! Vi har en baby på tre mnd som etter hyppige nattmåltider den første tiden (ca de to første månedene) endelig har vist at han kan klare seg med et og noen ganger ingen måltider iløpet av perioden ca kl 22-08. Dette er ingen fast rutine enda, men han viser gode tendenser (mamman tror han hadde en økeperiode på noen dager rett før 3 mnd). Vi hadde han med på hytta på fjellet (3 timers kjøring) i helga og det ble bare tull om nettene. Han ville ikke sove om kvelden og da vi endelig fikk ammet/bysset han i søvn sov han kun 2,5 time i strekk og brukte lang tid på å roe seg etter måltidene. Han sovner tilsynlatende mens han spiser eller bysses, men våkner med en gang han legges ned og sier ifra at han ikke vil ligge der. Natten etter at vi kom hjem gikk knirkefritt (foruten en litt trøblete legging) med 10 timers sammenhengende søvn. Mitt spørsmål er: Tror du dette er tilfeldig eller kan babyen vår bli urolig av et nytt sted og litt reise (høydeforskjell??)? Ellers trenger vi noen gode råd vedr legging. Vår baby får ny bleie, pysj, mye mat, nattasang i armene våre og så legges han (mer eller mindre sovende - vi har prøvd begge deler). Han klager først og skriker litt etterhvert. Da tar vi han opp. Runddansn fortsetter. Kan det være at han ikke er trøtt nok når vi legger han? Gjør vi rett i å ta han opp og trøste han? Han er jo så liten enda... Hilsen pappa'n

Svar:
Så kjekt å ha noen pappaer her på siden også. Det skulle vært flere som deg.
Du har rett i at babyer ofte blir urolige av nye steder, lukter og lyder. De er "vanedyr" fra første øyeblikk og vil helst ha det likt fra dag til dag. Det ser ut som dere var i ferd med å få til gode rutiner og at sønnen deres hadde fått en fin rytme.
Likevel er det jo kjekt å reise litt vekk av og til. Det som kan være lurt er å gå til anskaffelse av en reiseseng etterhvert som han vokser ut av vognen. Vennes han til å sove i reisesengen og har med sin kosebamse, koseklutt, smokk eller liknende kan det være nok til at han opplever noe kjent og kjært selv i ukjente omgivelser. Det er også lurt å prøve å holde på rutinene også på hytta.
Ang. leggerutiner har dere et fint leggerituale som vi anbefaler. Dette hjelper ham til å forstå at natten nærmer seg. Erfaring viser at det beste er å legge ham i våken tilstand i den sengen og rommet som dere vil at han skal ligge i hele natten. Han trenger å se hvor han er før han sovner, dette vil gjøre ham trygg når han  våkner senere. Dere gjør lurt i å prøve å roe ham i sengen på rommet, evt trøste hvis han gråter. En av dere kan evt sitte i en stol ved siden av sengen til han sovner. Når det gjelder leggetidspunkt kan dere prøve å lese barnets signaler på trøtthet (gjesping, sutring mm). Se også det jeg har skrevet om søvnproblemer tidligere.
Lykke til!
Hilsen Synnøve