Spørsmål:
hei! har en datter på 13 mnd, som stort sett alltid har blitt lagt senest halv syv på kvelden, og da sovnet momentant. Hun har alltid blitt svært kveldstrøtt selv om hun sover godt om dagen også (to hviler på ca 1,5 t). for en uke siden begynte hun i barnehagen, og har etter dette problemer med å sovne på kvelden. hun kan virke trøtt , men når jeg har lagt henne er det akkurat som hun våkner til og blir hyper. ruller og reiser seg i sengen osv. først tenkte jeg det kunne være at hun ble overstimulert/trøtt og forsøkte derfor å legge henne tidligere. men nei... så tenkte jeg kanskje hun er blitt såpas stor at man kan utsette leggetiden, og har derfor prøvd å legge henne senere, ca kl syv. men det blir ikke bedre. jeg synes det er trasig at hun holder seg våken så lenger etter jeg ar lagt henne. selv om hun ikke gråter, så virker hun jo urolig, og våkner veldig lett om det er lyder eller annet utenfor vinduet... så jeg spør deg; er det noe jeg burde gjøre annerledes i forhold til leggingen? hva tror du er årsaken til at hun plutselig er blitt slik? kan det være barnehagen? el burde jeg kutte ut den siste hvilen på dagen(fra 14.00 tl ca 15.30).. håper virkelig du kan gi meg noen råd, for kjenner meg frustrert nå.. mvh veronica

Svar:
Hei Veronica
Det å begynne i barnehagen er en stor omstilling for et lite barn. Fra å leve et rolig liv sammen med mamma og pappa til å møte mange fremmede voksne og barn med mange nye inntrykk. Det trengs tid å bearbeide alle disse nye inntrykkene. Faren for å bli overstimulert og/eller overtrøtt er også til stede. Kanskje dette er grunnen til at hun har vanskeligere for å finne roen om kvelden og er mer var for lyder?
Er det muligheter for å gjøre dagene hennes roligere? For eks med å levere henne senere, hente henne tidligere i barnehagen? Dersom dere er to, kan dere kanskje bytte på å begynne tidlig og sent på jobb?
Uansett er det viktig at du/dere gir henne mye oppmerksomhet og kos og prøver å roe aktivitetene spesielt mot leggetid. Kanskje middagen kan lages kvelden i forveien?
Søvn avler søvn derfor er det ikke sikkert at det vil bli bedre dersom en kutter ut den siste hvilen. På den andre siden vil mange ettåringer ha behov for bare en formiddagslur. Søvnbehov er individuelt så her gjelder det å prøve seg frem.
Lykke til!
Hilse Synnøve