Spørsmål:
Hei har en datter på 2 uker,hun er kjempesnill og rolig på dagen, men når vi skal legge oss vil hun ikke spise bare ligger å tuller når jeg skal amme,og hun vil ikke sove. hun sovner i 6 tiden på morningen og sover til 10-11 tiden. Er dette normalt? kjenner det er noen vanskelige netter å blir litt redd for at det er noe galt.

Svar:
Hei !
Det høres ut som hun har snudd døgnet på hodet. Kanskje hun var mest våken og beveget seg mest om natten i svangerskapet. Da vet hun ikke forskjell på dag og natt. Denne rytmen tar hun med seg også etter fødselen. Deres jobb blir å lære henne forskjell på dag og natt. Om dagen bør hun ligge i rom med mye lys og lyd. Dagslys virker inn på søvnsenteret så gå mye tur med henne ute i dagslys. Hvis hun sover lenge og er i den dype søvnfasen som er vanlig på natten, kan dere prøve å vekke henne når hun er lett å vekke altså i den lette søvnfasen; beveger armer og ben og lager mye lyd. Natten bør dere markere tydelig. La det være mørkt og kjølig i rommet, ikke skifte bleie uten at hun har bæsjet, ikke snakke til henne, bare rolige hysjelyder. De fleste babyer snur døgnet tilbake i løpet av en uke.
Hilsen Synnøve