Spørsmål:
Har en gutt på 5 mnd. Han legger seg fint om kvelden i 8 tiden , men våkner etter 1 time og holder det gående med mer eller mindre vræling i opp til tre timer. Har prøvd alt fra legging før og etter vanlig tid.Siste dupp er aldri senere enn fem.Dette har pågått i flere måneder, begynner å bli frustrert. vet ikke hva jeg skal gjøre

Svar:
Kjære sliten mamma
Dette høres slitsomt ut både for deg og for sønnen din. Det virker som han tar seg en kveldsdupp i 8 tida for så å være klar for ny våkenøkt.
Du kan prøve følgende råd for å snu døgnrytmen litte grann.
Prøv å få dagsduppene litt tidligere på dagen. Det beste er hvis han ikke sover etter 3 på ettermiddagen dersom du ønsker han skal ha nattesøvnen fra kl 7-8. Før kl 3 kan han sove så mye han vil, men før nattesøvnen trenger han en lang våkeøkt.
Dersom han har begynt med fast føde kan det være lurt å starte kveldsrutinen  med grøt. Dette gjør ham også god og mett. Faste kveldsritualer med stell, få på pysj, en godnattsang e.l. får ham til å forstå at nå nærmer det seg nattesøvn. Vi forventer ikke at barn sover rundt før de er 6 måneder gamle og får 2-3 faste måltider i tillegg til morsmelk.
I tillegg er det lurt å redusere inntrykkene mot leggetid, et varmt bad virker døsig for mange.
Lykke til!
Hilsen Synnøve