Spørsmål:
Hei! Vi har en sønn på 8,5 mnd som etter en periode med øreproblemer endelig sover bra om natten (siste uken har han sovet fra 1930-06 ca). Han kom tilbake i god rytme helt av seg selv etter sykdomsperioden til tross for mye ekstra service disse ukene. Leggerutinen vår er grøt kl 18, stell 1845 (bleie, pysj, vask osv), kveldspupp kl 19 på soverommet, deretter tannpuss, så en sang i armene, legges ned og så en sang i sengen og god natt. Dette fungerer stort sett greit, men han koser seg så fælt ved puppen at han blir så trøtt og døsig at han blir supersint når jeg etterpå forsøker å dytte inn tannkosten. Det gjør at jeg må pusse med makt. Han er vel da så trøtt og nesten innsovnet at tannpuss blir slitsomt for han. Jeg kan imidlertid legge han ned etterpå og så roer han seg kjapt (han sover vel nesten fremdeles). Har du forslag til hvordan vi kan gjøre dette bedre? Jeg har lurt på om vi skal gi han pupp før stellet, men problemet da er nok at han ikke vil ha fordi han er mett etter grøten og forstår ikke at han skal legge seg. Når han har fått stell vil han jo uavhengig av om han er sulten eller ikke ha pupp som "kos" før natten. Det andre som kan bli et problem er at han sovner før han får pysj, ny bleie osv slik at dette blir like vondt som tannpussen for han iom at han så og si er i drømmeland allerede. Føler det er feil å pusse tennene på han etter at han nesten har sovnet, men han spiser mindre og mindre pupp og dette er en av gangene på døgnet som han virkelig spiser godt og koser seg, så jeg vil nødig ta fram puppen... Og tannpussen må vi jo bare gjøre! Han blir jo også veldig avhengig av puppen som en del av kveldsrutinen, så jeg vet ikke hvordan det vil gå dersom han sover borte en natt. Forslag til å forbedre rutinen mtp rekkefølge/gjennomføring av pupp og tannpuss? :) Mvh Mamma:)

Svar:
Hei
Det er flott at dere prøver å få til en leggerutine. Barn er vanedyr og vil gjerne ha de samme rutinene kveld etter kveld. Tenk fremover og prøv å se for dere hvordan dere ønsker kveldsriualet skal være om et år. Det er lurt å prøve å innføre disse rutinene allerede nå. Da blir det letter både for dere og andre å legge ham både hjemme og ute.
Som du selv sier er tannpuss etter siste måltid (også ammemåltid) viktig. Dersom dere ikke ønsker at amming skal bli en del av kveldsritualet er det nok lurt å unngå å amme på soverommet. Puppen vil han også bli avvent fra etterhvert.
Hvordan dere vil legge dette opp må dere nesten prøve dere frem som dere er i ferd med. Dere kjenner også sønnen deres best.
Se også det andre jeg har skrevet under tema "Søvn".
Lykke til!
Hilsen Synnøve