Spørsmål:
Hei, jeg har en gutt på 7mnd som er stort sett fornøyd og blid. Men vi sliter litt med innsoving til gutten. Når vi legger han i sengen på kvelden, da ruller han over på magen og "turner" rundt i sengen.(veldig aktiv gutt).Har prøvd å snu han over på ryggen men da begynner han igjen. Så den eneste måten som får han til sove er å la han ligge i vogna, for da kan han ikke ruller over.Etter at han har sovet tung så bærer vi han til sengen.(dette gjelder også når han sover på dagtid) Lurer på om er det noen metoder som kan hjelpe oss til at han klarer å ligge rolig i sengen sin når han skal sove? Har forresten lest om alle artikler ang.tema søvn på Babyverden, føler at vi trenger andre råd. Tusen takk på forhånd.

Svar:
Hei Emilie
Det er ganske vanlig at barn i 7 måneders alder begynner å snu seg over på magen når de skal sove og trives best i denne stilling. Det er heller ikke uvanlig at de kan være litt urolige før de sovner.
Når barnet selv snur seg over på magen er faren for krybbedød minimal. Utfordringen blir heller hvordan unngå at han blir kald. Etter at han har "turnet" rundt er det større sjans for at dynen ligger under eller over ham. Du kan prøve å rette på ham og legge over dynen etter at han har sovnet. Dersom dette skjer flere ganger i løpet av natten går det an å få kjøpt en "sovepose" til spebarn eller rett og slett kle ham i ullundertøy.
Kveldsrutinen med å sovne i vognen kan gå for en stund, men snart vokser han ut av vognen og hva gjør man da?
Jeg vil råde dere til å legge om kveldsrutinen jo før jo heller, som regel vil det føre til protester en stund, men jo lenger det går jo vanskeligere blir det.
Dersom dere synes det er vanskelig å få til alene så ta kontakt med helsestasjonen. De kan kanskje hjelpe dere eller videreformidle hjelp.
Lykke til!
Hilsen Synnøve