Spørsmål:
hei synnøve. Vi har en datter på tre måneder som har problemer med å finne søvnen selv. Hun har blitt vugget i søvn sine første tre måneder, uten vugging skriker hun seg helt opp. Har forsøkt å synge ved sengekanten, holde på henne, bare ha henne på fanget, ja kort sagt det meste.men det eneste som funker er vugging. Og da på en bestemt måte som hun sikkert har vent seg til. For blir hun lagt på en annen måte er det bare skrik.. Også er det bare jeg som "får lov" å legge henne. Selv pappan er ikke bra nok, hun skriker seg så veldig opp.. Sara har hatt mye magevondt de første månedene, men det virker som det har gitt seg, for det er nesten bare når hun er trøtt skrikingen kommer nå. Mitt spørsmål er: hvordan skal vi vende henne til å finne søvnen litt mer på egenhånd? Hun sover godt på natten når hun først har sovnet, men på dagtid kunn 45 min av gangen, ca x 4. Har forsøkt å lage rutiner på dagtid, vekker henne kl åtte hver dag. Mitt andre spørsmål er; sara har sovet godt i vognen fram til for et par uker siden. Jeg har gått tur med henne 2-3 timer hver dag. Men i det siste har hun begynt å hyle i vognen.. sovner, men våkner etter akkurat tre kvarter og finner ikke søvnen igjen. Hva kan dette komme av? trenger spebarn en lang soveperiode på dagen? Kan hun ha blitt stor nok til å skjønne at hun ligger i vognen men heller vil vugges?.. For tar jeg henne opp å vugger; sovner hun jammen meg igjen på armen.. Hadde satt veldig pris på svar, for hun begynner vel å bli for stor til å vugges hver gang hun skal sove? og mamma begynner å bli sliten..

Svar:
Hei Mari.
Høres ut som både dere og Sara har hatt en slitsom start. Godt at magevondten har gitt seg nå. Vogging har nok fungert godt og vært bra for henne de første månedene når hun har hatt vondt i magen. Hun har også fått rikelig med kroppskontakt og trygghet som er spesielt viktig når en har vondt. Men som du selv sier har hun lært at for å sove trenger jeg vugging. Det er på en måte betinget læring. Så hvordan kan vi lære henne å finne søvnen på egen hånd?
Her er det viktig å skille mellom nattesøvn og dagsøvn. 3 måneders alder er en veldig fin tid for å lære gode søvnvaner. Da er ikke uvanene så fastgrodd og det går lettere å lære nye vaner. Se etter trøtthetssignal som gjesping og gniing i øynene. Prøv å marker at nå nærmer det seg leggetid for natten. Allerede nå kan hun gjenkjenne rutiner som skjer gang etter gang og få en viss forventning om hva som skal skje. Planlegg et leggerituale eks mat, bad, skifte til nattøy, synge de samme sangene, ha det mørkt og stille for så å legge henne våken i sengen på soverommet. Gi henne smokken hvis hun bruker det og sitt ved siden av sengen. Det er viktig at hun føler seg trygg. Det er normalt å protestere, men prøv å roe henne ned i sengen. Ta tiden på hvor lang tid det tar før hun sovner hver kveld. Som regel vil hun sovne fortere for hver kveld og de fleste har lært nye vaner i løpet av tre kvelder. Kanskje er det lettere for pappa å få det til?
Når det gjelder dagsøvn er det ikke så viktig hvordan du får henne til å sove. Men søvn avler ofte søvn. Og det kan være lurt også her å se etter trøtthetssignal. Behov for søvn varierer veldig, men erfaringer tilsier at turer i vogn og det å sove ute fremmer søvn.
Lykke til!
Hilsen Synnøve