Spørsmål:
Jenta mi på syv måneder har aldri vært noe flink til å sove på dagen. Nå hun var mindre måtte vi bære/puppe/bysse henne i søvn, men nå går ikke det lenger og det eneste som funker er trilling. Har prøvd opp/ned metoden for å lære henne å finne søvnen selv, men ga opp etter en uke (ingen bedring). Har vel egentlig godtatt at hun må trilles i søvn (og våknet etter en halvtime og må trille litt til), men det som er så fælt er at hun ALLTID gråter/hyler i forkant. Alt fra et par minutter til ti minutter. Synes det er så fælt, vil jo egentlig ikke at ungen min skal gråte, men sove må hun jo... Det rare er at kveldsleggingen går som en drøm, hun sovner som regel uten en lyd (legger henne våken i senga) og sover natta igjennom... Har prøvd å legge henne på ulike tidspunkt for å utelukke overtrøtthet, men uansett om jeg legger henne på første trøtthetstegn eller en stund etter så protesterer hun... Veldig slitsomt.Helsesøster sier at det vil roe seg med alderen, men hun har sovet alle lurer i vogna siden hun var 3 måneder og det betyr jo fire måneder med skriking før hver lur.... Har prøvd på å legge henne i sengen siden hun sover så bra der på natta, men hun hyler her og på dagtid... Fordi hun hadde kolikk den første tiden har jeg også fått sjekket henne for KISS og det er ingenting galt med henne... Noen råd om hvordan jeg kan gjøre sovestunden til en hyggeligere opplevelse for oss begge?

Svar:
Hei førstegangsmamma
Først må jeg si at det er fantastisk at kveldsleggingen går som en drøm og at hun sover natten igjennom. Dersom en ser livet i perspektiv er det det som teller. Dagsøvnen vil hun ha behov for i 1 1/2-2 år fremover. Selv om det virker lenge for deg som er midt oppi problemene, er det ganske kort tid i forhold til hele oppveksten.
Noen barn gråter noen minutter før de sovner, kanskje er det fordi det å være trøtt føles ubehagelig eller rett og slett at de ikke vil gi avkall på alt det spennende livet har å by på. Viktig er det jo at en har sjekket ut at hun ikke har smerter som du også har gjort.
Mitt råd til deg er å fortsette med det som fungerer best, altså trilling i vogn. Prøv å legg opp dagen etter hennes soveøkter. Tenk på trillingen som en måte å få trim på, oppleve naturen. Avtal turer i skog og mark med veninner, gjerne andre småbarnsforeldre. Kanskje kan du få hjelp av en trillepike som går tur mens du hviler? Med tiden minker behovet for dagsøvn og du kan redusere de daglige turene.
Hilsen Synnøve