Spørsmål:
Hei,Jeg har en gutt på 3mnd som sover dårlig i sin egen seng på dagtid.Enten må han han vugges eller holdes ham i armen. Han sover ellers bra om natta i sin seng.Har prøvd med smokk til han og da suger han skikkelig på smokken. Lurer derfor om smokken kan påvirke matlysten hans hvis han sutter på smokken under sovingen?(jeg ammer han og han spiser veldig bra, vil ikke smokken skal ødelegge ammingen) Tusen takk,

Svar:
Hei Emma
Så flott at gutten din sover bra om natten! Da får dere også sove og har mer overskudd til dagens utfordringer.
God nattesøvn og gode kveldsrutiner hvor han lærer å finne søvnen på egen hånd er svært viktig både på kort og lang sikt. Rutinene for dagsøvn er ikke så viktig da han etterhvert slutter med å sove på dagen. Dersom han roer seg fint med smokken så gi ham det. Du sier selv at han dier bra og det tyder på at han er trygg på "dieteknikken", da er det liten fare for sugeforvirring.
Prøv deg frem hva som virker best for å få ham til å sove om dagen. Mange barn sover godt på tur i vognen. En daglig spasertur i frisk luft kan være godt for dere begge.
Lykke til!
Hilsen Synnøve