Spørsmål:
Hei, vi har fått nr 2, en gutt på 3 uker nå. Vi ønsker råd om hvordan vi greier å snu døgnet for han - dvs. hvordan styrer vi sovingen hans slik at han får sine lengste søvnperioder på natten og ikke på ettermiddagen / kvelden? Han spiser ca hver 2.-3. time, legge godt på seg og er ganske rolig.

Svar:
Hei!
Det er ganske vanlig at nyfødte har en annen døgnrytme enn det vi skulle ønske. Det er ikke så lett å vite hva som er natt og dag i mors trygge mage og denne rytmen tar spebarnet med seg. Som regel kan foreldre med enkle grep hjelpe spebarnet å tilpasse seg vår døgnrytme.
Fra første dag er det lurt å markere forskjellen på dag og natt. La gutten sove i et lyst rom med vanlige daglyder, gjerne i stuen på dagtid og gå mye tur i dagslys. Dagslys virker inn på søvnsenteret og kan hjelpe gutten med snuoperasjonen. Sover han for lenge om dagen kan du også prøve å vekke ham ca hver 3 time, lettest i den lette søvnfasen (uro og lyd under søvn).
Om natten er det tilsvarende viktig å markere at det er natt. Ha det mørkt (evt et lite nattlys) på soverommet, bare skifte bleie ved avføring i så mørkt rom som mulig. Tilstreb at det er stille og rolig, ikke underholde eller snakke til gutten. Gi mat, men ikke kos, la gutten forstå at om natten skal vi sove. Det gjør ingenting om gutten ligger våken en stund og pludrer for seg selv.
Etterhvert vil de aller flest barn tilpasse seg vår rytme og få de lange soveøktene om natten.
Lykke til!
Hilsen Synnøve