Spørsmål:
Vi har en skjønn jente på snart 5 mnd. hun har blitt fullammet til nå og har lagt greit på seg, er veldig grei og blid på dagtid. men hun blir veldig lett distrahert ved puppen, må sitte helt uforstyrret med henne ellers slutter hun å die, for hun blir så lett avsporet. føler at produskjonen min går ned pga dette. i det siste har hun også begynt å tulle når vi skal legge henne. starter med at hun ikke vil ha kveldspuppen selv om hun er sulten, spiser bare en kort stund og begynner så å vri seg rundt i armene mine og tuller. har derfor begynt å gi henne utpumpet morsmelk til maisgrøt, dette liker hun. så legger vi henne, tror da at hun er mett av det hun har fått som grøt men likevel begynner griningen med en gang hun legges i sengen sin! hun kan bli skikkelig sint, gråter intenst i kanskje 30 min og vi må jevnlig inn og trygge henne, klapper henne i sengen og trøster. så sovner hun hun riktignok på egenhånd og har nå pleid å sove 4-5 timer før hun vil ha nattpupp. Ettersom hun har virker overtrøtt så endret vi leggetid fra 21 til 20 uten at det har hjulpet. vi hadde håpt at det skulle bedre seg når vi fulgte en rutine, har holdt på slik i 3 ukers tid nå. vi er også litt forvirret, hører så mye forskjellig om å IKKE la ungen ligge og skrike men at de overtrøtte barna må få lov å skrike litt for å få sove..hva skal man egentlig gjøre?? og hva med når hun har skreket seg skikkelig opp? håper du kan svare, er redd for at ungen skal "ta skade" av å stadig forbinde sengen med noe trist. er også bekymret for at melkeproduksjonen min skal gå enda mer ned.

Svar:
Hei Mia
Dette er problemstillinger som stadig går igjen og som jeg har skrevet en del om tidligere.
Ved 5 måneders alder er barnet svært nysgjerrig på omgivelsene og vil nødig gå glipp av noe, heller ikke gi slipp på dagen. Det å sitte uforstyrret under måltider er lurt, mange tar også mer melk når de er søvnige.
Når det gjelder leggeproblemene er det lurt med et koselig rituale og så legge henne våken i sengen. Prøv å se etter tegn på trøtthet som gjesping, gniing i øynene mm og legg henne så snart som mulig. Kroppens biologiske klokke er også til hjelp så fast leggetid er lurt, 19-20 tida er en fin leggetid. Lange søvnøkter på dagen, gjerne ute i vogn og masse frisk luft og dagslys virker også positivt inn på søvnsenteret.
Likevel er det ofte som du beskriver protester ved leggetid. Du kan gjøre som du gjør nå, gå jevnlig inn og trygge henne eller følge rådene i "Dagens høydepunkt" som du finner i et tidligere svar under tema "Søvn".
Dersom du er redd for at melkeproduksjonen skal gå ned, kan du håndmelke/pumpe etter ammemåltid ved behov.
Dette er også en fin tid å begynne med grøt om kvelden. Det metter godt og holder lenger. Et godt prinsipp er å amme først så lenge du ønsker å amme.
Lykke til!
Hilsen Synnøve