Spørsmål:
Hei! Min datter på 12 uker, vil bare sove på magen på dagen. Jeg prøver å snu henne etter at hun har sovnet,men da våkner hun og blir urolig. Hun har vært slik siden fødselen. På natten sovner hun forbausende fort på ryggen. Er dette farlig?

Svar:
Hei Solveig,
Det er riktig som du er inne på at mageleie under søvn kan gi en økt risiko for krybbedød ved siden av å ha det for varmt eller bli utsatt for passiv røyking. Derfor er det bra at hun sover på ryggen om natten. Om dagen stiller det seg noe annerledes hvis dere har henne under observasjon mens hun sover. Da vil dere se om det blir noen forandring på søvnrytmen. Men hun bør ikke overlates til seg selv sovende på magen. Derimot er det viktig at hun ligger mye på magen når hun er våken.
Hilsen Synnøve