Spørsmål:
Vi legger gutten vår mellom kl. 19 og 19;30 hver eneste kveld. Han protesterer sjelden og lite og det virker som om han synes det skal bli godt å komme i sengen. (Særlig på dager da han har vært i barnehagen, da er han helt utslitt og rødmosen i kinnene). Etter at han har kommet i sengen, synger vi en liten sang og så sier vi god natt. Etter dette er vi ikke inne til han igjen, men vi kan høre at han ligger og "nynner" og koser seg med smokkene (han har alltid 2-3 smokker med seg i sengen). Sånn kan han ligge i 1,5-2 timer før han sovner. Begynner å synes at dette er litt lenge og lurer på om det andre som har det på samme måten med sine jevngamle? Er dette et tegn på at han bør slutte å sove på dagen? Noen som har råd/tips? (Om dagen sover han ca 1,5 timer ute i barnevognen sin i barnehagen, og like mye inne i sengen sin når han er hjemme i helgene. Hjemme må vi vekke han når det er gått 1,5 timer, ellers sover han 2-3 timer) Takknemlig for svar

Svar:
Hei Marita
Dere har jammen en grei gutt og gode rutiner. Men jeg er enig med deg at å ligge våken 1,5-2 timer høres litt lenge ut. Det er vanlig at barn slutter med dagsøvn en gang mellom 2 og 3 år. Det at det tar så lang tid før han sovner om kvelden kan som du antyder tyde på at han sover for lenge om dagen. Dere kan prøve dere frem med å redusere dagsøvnen eller kutte den ut helt. Ta det opp med barnehagepersonalet. Kanskje han trenger mindre søvn på dagtid i helgene enn i barnehagen?
Lykke til!
Hilsen Synnøve