Spørsmål:
Hei, vi har en liten gutt på 2 år som det aldri har vært noe form for problemer med når det gjelder legging og soving. Men nå har det begynt...! Han kommer seg nå ut av sprinkelsengen og kommer hele tiden opp igjen etter legging. Vi kan ha opptil 10 runder med dette hver kveld. Vi prøver å være strenge og ikke gi han noe oppmerksomhet når han kommer, men bærer han rett i seng. Mannen min mener at vi skal låse han inne på rommet sitt etter x antall runder og advarsler. Dette synes jeg er veldig ubehagelig. Har du noen gode tips?

Svar:
Hei Hanne
Gutten din på 2 år forstår ganske mye nå. Dette er en fordel når dere skal prøve å bryte uvanen med å stå opp etter leggetid.
For det første er det på tide å skifte til vanlig seng, sprinkelsengen holder ham ikke lenger i sengen, men kan tvert imot være en fare for at han kan falle.
Jeg har liten tro på straff og trusler, det vil snarere gjøre ham redd og utrygg og kan forsterke problemet. Prøv først å finne ut om det er en spesiell grunn for at han kommer opp gang på gang. Ligger han i en annen etasje og føler seg utrygg? Er han tørst? Har han vondt? Må bleien skiftes? Etter at dere har sjekket dette ut, kan dere bli enig om hvilke rutiner som skal gjelde og gi ham en belønning når han gjør det dere ønsker. Eks et klistremerke hver gang han er på rommet sitt etter leggetid og etter et visst antall klistremerker (som dere blir enige om) skal dere gjøre noe kjekt sammen (eks gå i svømmehallen). Kanskje er han for umoden til dette.
En annen mulighet er å sitte i en stol på rommet hans eller like utfor døren til han har sovnet. Se det jeg har skrevet tidligere om "Midtimellom metoden".
Forklar for ham hva som skal skje og prøv å forstå ordene og kroppsspråket hans. Uansett hva dere velger er det viktig å være konsekvent og sikre at han føler seg trygg. Dere er de kjæreste han har.
Hilsen Synnøve