Spørsmål:
Hei! Jenta mi på 5 uker sover som regel ganske greit om natta, og sovner igjen etter hver amming, men fra ca kl 4-5 (etter amming) begynner hun å kave voldsomt og lager utrolig mye lyder (tidligere på natta sover hun temmelig stille). Det er umulig å sove i dette bråket, og jeg lurer veldig på om jeg bør ta henne opp (jeg ønsker selvfølgelig å sove videre), eller om jeg skal la henne ligge - av og til sovner hun igjen, av og til ikke, men hun skriker ikke. Hun ligger i sprinkelseng ved siden av min, jeg ønsker helst å ikke samsove.

Svar:
Hei Kristine,
Så flott at jenta di sover greit om natten. Det er svært vanlig at spebarn lager mye lyd og kaver i søvne. Dette skjer som regel i REM fasen (rapid eye movements) som også kalles drømmefasen. Da drømmer barnet og beveger armer og ben, lager mye lyd og noen ganger er øynene oppe selv om barnet faktisk sover. Det er ikke rart at en da kan mistolke dette som at barnet er våkent og dermed ta opp barnet for å roe det og istedenfor vekkes barnet. I REM fasen sover barnet veldig lett. På denne måten kan barnet lære å våkne i den lette søvnfasen. Det lureste er at barnet får være i fred, det vil da etter en tid gå ned i dypere søvnfase.
Dersom datteren din skulle være våken, men ikke gir beskjed om at hun trenger deg, bør hun få være i fred så hun kan finne søvnen igjen på egen hånd. Dette kan forebygge senere søvnproblemer.
Jeg forstår at det kan være vanskelig å sove i bråket under REM fasen, men vær tolmodig snart går hun inn i en dypere og roligere søvnfase.
Hilsen Synnøve