Spørsmål:
Hei. Jeg har problemer med at min to uker gamle baby har innsovingspoblemer.. Han sover lenge når han først sovner, men han har vanskelig for å sovne. Han kan sovne ved puppen, men hvis jeg prøver å legge ham i senga hans kan han sove der i ca 1 minutt og så vokner han. Og da sover han ikke igjen før han får ligge inntil meg eller får pupp, helst pupp.. Og dette gjelder hver gang han skal sove.. Om dagen går det bedre fordi jeg da kan ta ham med i vogna og da sovner han, eller hvis vi skal ut med bilen, men om natta kan det ta en time bare å få ham til å sovne.. Altså to timer med amming, evt skifte av bleie, mere amming og innsoving.. Han virker som han er trøtt, han sovner på puppen, men han kan ikke flyttes.. Jeg vet han bare er to uker og ting kan forandre seg fort, men det virker som om han ikke klarer å sovne av seg selv, og det er ganske slitsomt.. Når han først sovner, kan han sove i 4 timer.

Svar:
Hei
Det høres slitsom ut!
Han er så liten enda at å lære ham gode søvnvaner er nok litt tidlig. Det viktigste nå er å hjelpe ham å finne søvnen og ikke bryte den når han først sover.
Noen foreldre synes det er greit at spebarnet ligger i foreldresengen. De fleste spebarn roer seg godt ved siden av mamma og pappa. Da er det viktig å følge rådene for å forebygge krybbedød; dere er ikke-røykere, dere er ikke påvirket av alkohol, andre rusmidler eller sløvende medikamenter, sengen er bred og madrassen fast slik at spebarnet får god plass, ikke kan trille ut eller falle ned i en sprekk, spebarnet har liten og lett barnedyne som ikke går over hodet, spebarnet ligger på ryggen og det er kjølig i rommet (ca 18 gr.)
Et annet tips dere kan prøve ut er å lage et koselig lunt "rede", ha gjerne en varmeflaske i sengen før leggetid så sengen er god og lun når han skal legge seg (men husk å ta vekk varmeflasken og det må ikke være for varmt).
En  koseklut eller et klesplagg som lukter mamma virker også beroligende. Siden han er vant med å sovne til brystet kan kanskje smokk være en god erstatning.
Lykke til
Hilsen Synnøve