Spørsmål:
hei! Gutten har sovnet selv fra han ble født, men i det siste har det blitt vanskeligere, først på dagene og nå også kvelden. Han skriker så snart vi er inne på soverommet eller jeg legger han ned og skriker og kaver til han sovner. Dette pågår ikke lenge, rundt 15 min- men syns det er lenge nok, er bortskjemt med å ha en baby som sovner selv... :) Jeg er redd dette skal skli helt ut..de siste par dagene har jeg flasket han i søvn på dagtid en g. pr dag.og på kvelden har jeg bare lagt han ned og sittet ved sengen og strøket han på kinnet og puttet inn smokk til han roet seg og sovnet. han sover i egen seng på natt og i reiseseng i stua på dagtid,Vogn på formiddagsduppen går stort sett bra. Tips?

Svar:
Hei
Dette er et tema vi pleier å snakke om på 3 måneders kontrollen på helsestasjonen. Det du forteller er ganske typisk. Fra å sove nær sagt hvor som helst og når som helst er barna nå mer våkne og nysgjerrige og vil nødig gi slipp på den spennende dagen. Det er nå det gjelder å tenke gjennom hvordan en ønsker å ha søvnrutinene. Mange skriker en stund før de sovner selv om de er trøtte. De trenger faktisk hjelp til å finne roen og søvnen. Mange trenger også hjelp til å lære seg å sovne av seg selv. Dere foreldre vet best hva barnet trenger og kan hjelpe det til å regulere søvnen.
Jeg synes du har taklet dette bra. Du skiller mellom dag og nattesøvn. Du hjelper ham med å finne roen og finne søvnen i egen seng på soverommet om kvelden. Dette blir etterhvert en rutine og en del av kveldsritualet og han vil ha forventninger om hva som skal skje. Jeg tror ikke dette vil skli ut, tvert imot tror jeg han etterhvert vil sovne fortere. Derimot hvis en lar seg friste til å die ham i søvn, gi flaske, ta ham inn i stuen eller andre hjelpemidler for å få ham til å sovne er jeg redd for at det kan bli en vane han tar med seg videre.
Se også det andre jeg har skrevet om søvn og søvnrutiner under tema søvn.
Hilsen Synnøve