Spørsmål:
Hei! Nå vet jeg snart ikke hva jeg/vi skal gjøre!!! Vi har en datter på snart 8mnd (født 4. sept.) som er helt umulig å legge om kveldene! Fram til hun var nærmere 3mnd måtte hun vugges i søvn hver kveld, og legges forsiktig ned for ikke å våkne, og hun kunne ikke sove alene. For å gjøre en lang historie kort, så lærte vi henne å både sovne selv og alene, eller man kan si at dette skjedde naturlig av seg selv. Så over jul kunna vi bare legge henne om kvelden og hun sovnet etter ett par minutter. I slutten av feb. reiste vi på "ferie" å overnattet en helg på hotell. Og det er her alt startet! Hun ville da ikke sovne alene i en fremmed seng på en fremmed plass, så vi lot henne sovne på oss, for vi var tross alt ikke hjemme! Så slik er ståa nå: Hun våkner mellom 7.00 og 8.00 hver morgen. Dagen begynner da med stell, grøt og lek. Første duppen er fra 10.00, til ca 11.30-12.00 ute på tur i vognen. Hun får fruktmos til lunsj i 12.00-13.00 tiden, så er det tid for lek, de fleste dagene med jevngamle fra barselgruppen. Neste dupp i 14.00-15.00 tiden, denne duppen varer ca 1/2 til 1t. Vi har akkurat begynt med middag, så dette får hun etter 2. duppen. Så er det igjen lek og morro med mamma og pappa, før det er grøt kl. 18.00. Så er det kveldsstell, og avslapning i sofaen. Kl. 19.00 tar jeg henne med meg på soverommet hvor hun får pupp, og så er det natta, og det er nå det begynner! Hun sovner som regel på puppen, legges ned, etter 20-30min våkner hun. Da har vi brukt å ta henne opp og vugget henne i søvn, dette kan vi må gjøre flere ganger. Når hun endelig sovner så sover hun til 11tiden. Får pupp, og sover til 5-6tiden. Pupp igjen, og sover til 7-8 tiden og da står vi opp. Nå har vi sett oss lei på å må vugge i søvn, da det hender hun ikke sovner på puppen, og vi må vugge da også. Jeg er fullstendig klar over at vi har fått en veldig dårlig uvane, men nå trenger vi hjelp til å endre dette! Jeg har prøvd å la henne ligge å gråte, men gå inn med jevne mellomrom. Hun gråter da til hun kaster opp! ALL kveldsmaten! Noe som fører til at hun krever mere mat om natta! Hva skal vi gjøre? Vi vil ha kvelden tilbake! Takk for svar! :) Beklager, men dette ble veldig langt...

Svar:
Hei Hanne
Mange foreldre har gjort de samme erfaringene som dere. Datteren eller sønnen har fått gode søvnrutiner, finner søvnen på egen hånd og sover natten igjennom. Så reiser familien på ferie eller barnet blir sykt og rutinene blir snudd om. Etter ferien eller sykdommen er uvanene et faktum. 3 måneders alder er en fin tid for å lære gode søvnvaner, ofte går det nesten av seg selv som dere også erfarte. Men det er ikke for sent å lære gode søvnvaner selv om hun er 8 måneder.
Jeg har tidligere beskrevet to metoder som kan hjelpe dere til å innarbeide gode søvnrutiner igjen. "Gråtemetoden" har dere allerede prøvd med dårlig resultat. Metoden "Dagens høydepunkt" er vel verdt å prøve. Dere finner den under tema "Søvn".
Lykke til!
Hilsen Synnøve