Spørsmål:
Hei! Har en stor og fin jente (7200kg) på litt over 3 mndt. I de siste ukene har hun begynt å våkne oftere på natten, fra å kunne gå fra 4-7 timer mellom vært måltid vil hun nå ha mat hver tredje time. Kvelden utarter seg slik; Mater henne i åtte tiden før hun legger seg, så ligger hun og koser seg med smokken før hun sovner innen en halvtime. Tar henne opp og ammer henne rett før jeg legger meg rundt 23-23.30, hun sovner igjen uten problem. Så våkner hun ca. 2 og 4-5. Har ikke økedager da jeg har mer enn nok med melk. Har prøvd å gi henne smokken når hun våkner, enten så skriker hun eller så sovner hun for igjen å våkne kort tid etterpå. Lurer fælt på om hun trenger så mye mat i og med at hun er så stor, eller om det bare er kosen hun vil ha....? Har hørt at mme metter mer, men har vært veldig skeptisk til å gi henne noe annet enn morsmelk pga magen. Har du noen god råd? Hilsen trøtt mamma

Svar:
Hei Kristine!
En flott jente du har som ligger fint på vektskjemaet. Hun trives og vokser bra på morsmelk. Fortsetter det sånn kan du vente med annen føde til hun er 6 måneder. Det er helt normalt med 2-3 ammemåltid om natten når hun fullammes. Morsmelken er til forskjell for tilleggsmelken lett fordøyelig og hun trenger derfor hyppigere måltid. Tilleggsmelken tar lang tid på å fordøyes, derfor kan det gå lengre tid før neste måltid. Fordelene med morsmelk er bare så mange flere, perfekt tilpasset menneskebarn og forebygger mange sykdommer senere i livet.
Prøv å gjør ammestundene om natten lettest mulig. Ha sengen tett ved din seng, bytt bleie bare hvis det er avføring (kanskje pappa kan ha den jobben?). Hvil når muligheten byr seg om dagen. Amming virker dessuten søvndyssende.
Ta jenta di ut på tur om dagen. En god dose dagslys pr dag fører ofte til bedre søvn om natten.
Uansett vil hun sove lenger om gangen etterhvert som hun blir større. Når hun begynner med fast føde og dette overtar som hovednæring vil hun ikke lenger ha behov for melk om natten.
Håper dette ga svar på det du lurte på.
Hilsen Synnøve