Spørsmål:
Jeg har en sønn som akkurat har fyllt 3 år. Han er en aktiv og viljesterk gutt som er god til å argumentere, diskutere og ikke minst sjarmere:) Er det noe som, trass i dette, ikke går hans vei kan han få noen kraftige sinnautbrudd. Dette er selfølgelig slitsomt, men det verste er de utbruddene han kan få nattestid. Disse nattlige utbruddene startet i vinter...Det er ikke hver natt, men dukker de opp er de som regel regelmessige over en kortere periode. Som regel bare ett utbrudd pr natt, et sted mellom 23-02 om natten. Jeg tror noe vekker han da...en drøm, voksesmerter, smerter andre steder, lyder/stemmer, varme, kulde e.l. Det begynner ofte med at han surker og vrir på seg. Deretter begynner han å bli irritabel, han klageskriker (gråt uten tårer)...Jeg er da "på pletten" hos ham og ønsker å trøste han, få han til ro igjen. Da eksploderer han! Han skriker til meg, gjerne "GÅ BORT!", spytter eller frøser etter meg og jeg må for all del ikke ta i han. Prøver jeg å snu han, berge han fra å falle ut av sengen, løfte han opp, så sparker han, slår, klorer, lugger og biter av alle krefter. Alt jeg kan gjøre er å ikke snakke til han og bare være der for å passe på at han ikke skader seg på noen måte. Han får bare rase i fra seg. Etter hvert roer han seg, men gråter fortsatt (nå gjerne med tårer)...Da spør jeg om han er ferdig med å være sint og han nikker gjerne da eller svarer ja. Så kan han si unskyld og holde godt fast rundt halsen min uten å ville slippe. Jeg prøver å snakke litt med han om det som har skjedd, men han vet enten ikke selv hvorfor han har vært sint eller så sovner han. Det hender han har kommet med en forklaring, men da drar han frem ting som har skjedd underveis og ikke det som startet det hele...Disse utbruddene er som regel natterstid som sagt, har hendt noen få ganger på dagtid, ofte i forbindelse med at han er sliten og må gjøre noe han ikke har lyst til eller at det er noe han ikke får lov til. Ellers har han som sagt sinne. Han er sta, men det blir ikke disse kjempeutbruddene av det... Hva kan disse utbruddene nattestid komme av? Hvordan skal vi håndtere dem? Takk for eventuelle svar:)

Svar:
Hei Veronica
Det du beskriver kan være det vi kaller nattlige skrekkanfall. Dette virker veldig skremmende, men er ikke farlig.
Nattlige skrekkanfall forekommer hos minst 2-3 % av alle barn. Fenomenet inntrer gjerne fra 2-4 års alder og forsvinner før puberteten. Nattlige skrekkanfall starter under dyp søvn 1-3 timer etter innsoving og begynner gjerne med et skrik. Det forløper ofte slik: Barnet ser skrekkslagent ut, kan hoppe ut av sengen og løpe rundt i rommet. Det svarer ikke på tiltale, sier lite og lar seg vanskelig trøste og holde. Det kan rope på foreldrene uten å gjenkenne dem, gråte og dytte dem vekk og lar seg ikke vekke. Anfallet varer i mange minutter og etterpå husker barnet svært lite av det hele, men kan kanskje huske at det var redd selv om det ikke husker noen drøm.
Anfallene kan utløses av overtretthet, feber og annen belastning. Regelmessig sengetid og tilstrekkelig med søvn kan redusere anfallene. Det er som sagt vanlig hos barn og vi tror det skyldes et umodent nervesystem.
Jeg synes du takler disse nattlige anfallene på en god måte. Du er til stede, gir ham trygghet og passer på så han ikke skader deg og trøster ham etterpå. Som regel er det best å ikke si så mye, heller hjelpe ham til å sovne igjen.
Hilsen Synnøve