Spørsmål:
Jenta mi er litt over 5 mnd. og har begynt å snu seg i sengen, slik at hun blir liggende på magen. Det jeg lurer på er om hun bare kan bli liggende på magen eller om hun skal snus igjen på ryggen. Når hun ligger på gulvet snur hun seg både fra rygg til mage og mage til rygg, men hun har ennå ikke snudd seg tilbake på ryggen når hun ligger i sengen.

Svar:
Hei Wenche-Renate
Det er riktig at vi anbefaler ryggleie under søvn fra fødselen for å forebygge krybbedød. Mange lurer på som deg om de kan bli liggende på magen når de begynner å snu seg selv. Jeg tror det er lurt fortsatt å legge henne på ryggen når hun legges for å sove, men det er ikke nødvendig å stå opp om natten for å snu henne tilbake når hun har snudd seg på magen. Hun er nå så sterk motorisk at faren for krybbedød er minimal. Fortsatt må dere passe på at hun ikke er for varm eller blir utsatt for røyk.
Hilsen Synnøve