Spørsmål:
Hei! Vi har en liten gutt på fire måneder som liker å sovne ved puppen!Om dagen sover han i vogna. Jeg legger ham ned og drar frem og tilbake. Noen ganger sovner han med en gang, andre ganger er det mer skriking og jeg tar ham opp når han blir veldig opprørt. Om kvelden legger han seg mellom kl.19-20. Vi har begynt med litt grøt på kvelden (bare noen skjeer), og han vil ikke ha melk før vi har kommet opp og langt oss i senga. Da drikker han masse, og sovner når han er helt "neddopa". Så holder jeg ham til han raper og legger ham i vugga. Slik sover han i 5-6 timer, noen ganger enda lengre. De siste kveldene har jeg avbrytet ham i spisinga rett før han sovna og prøvde å legge ham i vugga. Det ble mye skriking og hosting, til slutt tok vi ham opp, la ham ned, tok opp... Etter en timets tid, når han er overtrøtt og helt vill, gir vi opp. Han får pupp, og sovner med en gang. Hvordan skal vi få ham til å sovne uten pupp? Eller bør vi la det være, og heller gjøre noe med det om noen måneder når han spiser mer grøt på kvelden og ikke er så avhengig av morsmelka? Jeg er redd for å ødelegge nattesøvnen hans ved å gjøre noen endringer nå.Det er også ille å høre på skrikinga... Hilsen Eva

Svar:
Hei Eva!
Dette er et klassisk eksempel på innsovningsvansker ved 3-4 måneders alder. Mange mødre har kommet til meg på helsestasjonen med samme problemstilling.
Å lære barnet gode søvnvaner innebærer at det blir vennet til å sovne alene uten assistanse fra foreldrene. Dette er det helt nødvendig å mestre, ikke bare om kvelden, men også om natten hvis barnet våkner opp, slik at det ikke behøver å vekke foreldrene for å få hjelp til å sovne igjen. Hvis barnet som i deres tilfellet sovner ved brystet eller blir vugget i søvn eller blitt avhengig av annen assistanse, trenger det samme hjelp for å sovne igjen. Sovner barnet et annet sted og blir båret sovende til et kaldt og mørkt rom kan forandringen gjøre barnet urolig.
Men hvordan får vi så dette til?
En vane eller uvane tar tid å forandre og barnet vil forståelig nok protestere. Jo lenger vanen har vart og jo eldre barnet blir jo vanskeligere er det å snu. Det er lurt å tenke gjennom hvordan dere vil ha rutinene tidligst mulig og legge til rette for dette. Dersom dere ønsker at gutten deres skal sovne av seg selv i egen seng er det lurt å forandre litt på rutinene. Tidlig får barnet forventninger om hva som skal skje når det samme skjer kveld etter kveld. Mange markerer overgangen til kveld med å ha faste ritualer. Det er det samme hva dette er bare dere begge synes det er koselig. Eksempler kan være kveldsmat, stell , voggeviser og så god natt. Det som er viktig er at han blir lagt våken i egen seng, gjerne søvnig og gjerne med smokk, kosedyr eller en koseklut. Om dere sitter ved sengen en stund eller ikke velger dere selv. Skriker han kan dere trøste ham i sengen eller ta ham opp, men ikke gi ham pupp eller ta ham ut av rommet. Det er viktig å være konsekvent for at han skal kunne lære den nye rutinen. Dette tar som regel 3-4 kvelder noen ganger mer.
Dersom dette oppleves som vanskelig kan dere kontakte helsesøster. Hun kan gi dere flere råd eller evt henvise videre ved større vansker.
Lykke til!
Hilsen Synnøve