Spørsmål:
Hei! Vi har ei datter som er litt over 10mnd.. Da ho var 9 mnd ville hun ikke ha bryst lenger, så vi gikk over til å gi henne flaske på nettene. Nå har det seg sånn at hun våkner i to tiden på natta, og roer seg ikke. Det nytter ikke å gi henne flaske heller. Hun er gjerne våken i to/to og en halv time, så vi begynner å bli litt fortvilet. Vi har prøvd å ikke ta henne opp, men hun reiser seg i senga og hyler. Vi legger henne ned men i samme farta så har hun reist seg igjen. Noen netter har vi tatt henne opp og ventet på at hun skal rase fra seg for så å legge henne igjen i fire-halv fem tida. Vi er slitne og har søvnmangel så det holder! jeg begynner i jobb neste uke og gruer meg til å gå på jobb når man ikke får søvn på nettern. På dagtid sover hun to ganger en fra ca 0900til 1030, neste fra ca 1330 til 1530. Vi tar kveldstell kl1900, og hun er i seng hver dag rundt 1930-2000. Når vi legger henne må en av og være på rommet til hun sovner. Når hun da sovner så sover hun godt til i 0200tiden. Jenta er jo i godt humør på dagtid, men hun blir sint på nettene når vi skal ha henne til å sove igjen. Har du noen råd til oss? Har prøvd å lese på artiklene som allerede er lagt ut, men finner liksom ingen som ligner på vår situasjon. Håper på svar! Hilsen fortvilte foreldre.

Svar:
Kjære dere
Jeg forstår godt at dere er slitne av mangel på søvn. Søvnmangel kan senke frustrasjonsterskelen og en blir lettere irritert og nedstemt. Det er ingen god situasjon for noen av dere. Og når du i tillegg skal begynne å jobbe blir det ekstra slitsomt.
Det første dere trenger er avlasting, ta imot hjelp fra familie og venner. Det kan også være lurt å ta hver sin natt, så får dere i hvert fall sove godt annenhver natt.
Det er viktig at dere først utelukker om smerter eller sykdom eller tette luftveier gjør at hun våkner. Søvnforstyrrelser hos friske barn er ofte lært atferd. Opplever det å få belønning for å våkne kan det våkne i den lette søvnfasen. Å få flaske om natten kan oppleves som belønning. Poenget er å bryte mønsteret ved å ikke gi noen form for belønning for å våkne. Er hun tørst er det bedre at hun får vann fra kopp i en overgang. Dette oppleves som regel ikke som belønning.
Hvilken metode dere velger må dere bestemme selv. Enten å være til stede, roe henne ned og si at nå er det natt og du skal sove. Se skrivet fra "Midtimellom.no" som jeg skrev om sist eller "skrikemetoden", se til henne hvert 5-10 min., enten hun ligger på deres eller eget rom. Ha evt barnesengen ved siden av din egen seng eller legg deg på madrass på hennes rom midlertidig og forsøk å roe henne raskt ved hjelp av stemme eller berøring. Noen roer seg bedre ved å få mors T-skjorte i sengen. Marker at det er natt, men noen trenger et lite nattlys for å føle seg trygg.
Uansett hva dere velger er det viktig å være konsekvent samtidig som dere tilser at hun føler seg trygg.
På dagen er det godt at hun har gode soveøkter, søvn avler søvn, men hun bør ikke sove for lenge på ettermiddagen. Siden hun legger seg 19-19.30 bør hun ikke sove lenger enn 15-15.30. Ha gradvis nedtrapping av aktiviteter på ettermiddag/kveld og et fast leggerituale. Gi henne mye kos og oppmerksomhet på dagtid.
Jeg vet ikke om dette hjelper dere. Kanskje trenger dere tettere oppfølging. Ta kontakt med helsestasjonen, de kan følge dere opp over tid.
Lykke til!
Hilsen Synnøve