Spørsmål:
Hei Synnøve. Jeg er en jente på 20 år og har født en nydelig gutt den 5/4-08 og det jeg lurte på er: må jeg har resept på *mini-piller (p-piller) fra legen min eller kan jeg fer til nærmeste helsestasjon å får de til å skriv ut en til mæ? det er da snakk om Cerazette,jeg amme gutten min nå så har blitt anbefale om å ikke ta p-sprøyte pga ammingen min. Jeg har ikke blitt revet opp underfødsels men har fått ca2-3 sting at med kjønnlepper så er det noe farlig vest jeg og samboen min har sex ilag? må vi vent litt med sex,for jeg føler mæ helt i go form og har ikke ont *jaa der nere* :) tusen takk for svar :D

Svar:
Hei !
Vanligvis er det fastlegen som skriver ut resept på mini-piller. Noen steder kan også jordmor gjøre dette.
Når det gjelder seksuallivet kan det være klokt å vente til sårene har grodd, blødningene har stoppet og renselsen har tørket opp rundt seks uker etter fødselen. Som under menstruasjon er nemlig livmoren mer mottakelig for infeksjoner når livmorhalsen er åpen fordi noe renner ut. I tillegg er livmoren og kroppen forøvrig kommet tilbake i mer normal tilstand igjen.
Det viktigste er likevel at du føler deg i fin form og at dere begge har lyst. Er hygienen god er det ingen absolutt grense for når en kan gjennoppta seksuallivet.
Men det er sannsynligvis gunstig for samlivet at det ikke går altfor lang tid før man prøver å ligge sammen igjen.
Hilsen Synnøve