Spørsmål:
Hei. Når er det vanlig å få mensen igjen etter å ha født? jeg har en sønn på 5 og en halv måned, men har ennå ikke fått mensen. Har sjekket at jeg ikke er gravid. Er det vanlig å gå så lenge uten?

Svar:
Hei Janne
Jeg går utfra at du fullammer siden du enda ikke har fått mensen tilbake. Du ser at amming undertrykker eggløsningen og uten eggløsning blir det heller ingen menstruasjon.
På verdensbasis er amming den aller viktigste prevensjon. Dersom barnet er under 1/2 år, fullammes og også ammes om natten og mor ikke har fått mensen tilbake er det under 2 % sjanse for å bli gravid altså fullt på høyde med annen prevensjon.
Etterhvert som sønnen din får økende fast føde og ammefrekvensen går ned er sjansen stor for at mensen kommer tilbake.
Hilsen Synnøve