Spørsmål:
Min samboer og jeg venter vårt første barn i slutten av oktober. Vi har begynt å leke med tanken på å dra på ferietur til Thailand i februar. Hun vil da være omtrent 4 mnd gammel. Vi kommer selvfølgelig til å sørge for at vi bor på et trygt sted, og at vi tar nødvendge forhåndsregler som f.eks vaksiner og hygiene. Jeg regner med at jeg fullammer da. Det er ikke høysesong i den perioden, temperaturen er ikke på sitt varmeste, og det er utenfor monsunsesong. Er det i det hele tatt gjennomførbart? Er det noe spesielt vi bør ta hensyn til, som ikke er nevnt?

Svar:
Hei 1.gangsmamma!
Det har etterhvert blitt vanlig å dra på langtur med spebarn, spesielt etter de gode permisjonsordningene trådde i kraft.
Som du skriver er det viktig å tenke på hygiene, vaksiner og bosted. Morsmelk beskytter også bra og en slipper å være redd for matforgifting for spebarnet. Dersom dere bor på et renslig hotell i et turistområde og ikke farter rundt på landsbygda skulle dere være nokså trygge.
Vi anbefaler at hun får minst 2 vaksinedoser før dere evt drar. Det gir god beskyttelse. Vaksine mot meslinger, kusma og røde hunder er for tidlig og det er usikkert hvor mye antistoffer i morsmelken beskytter mot disse sykdommene.
Kontakt også vaksinasjonskontoret for å høre om det anbefales spesielle vaksiner eller andre forholdsregler.
Tidsforskjellen mellom Norge og Thailand er stor. En innarbeidet god søvnrytme kan bli forstyrret og det kan ta tid å komme inn i gode rytmer igjen.
Se også det jeg har skrevet tidligere om samme emne.
Lykke til med vurderingen og planleggingen!
Hilsen Synnøve
Håper dette ga svar på det dere lurte på.
Hilsen Synnøve